Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Kona var uheldig og kjørte inn i portstolpen vår forleden. Litt for høy fart og så var det plutselig glatt på gårdsplassen etter nattefrost. Nå skal vi snart ha bilen på takst og jeg er spent på hva det vil ende på der.

Det jeg lurer på om du kan si noe om er hvordan jeg vet hva som lønner seg av å bruke kaskoforsikringen her eller betale skaden selv. Er det fortsatt lønnsomt hvis vi må låne pengene til det? Vi kom oss opp på maks bonus i fjor og kjenner det vil være surt å miste den igjen.

Mvh. Kurt.

Benny svarer:

Hei Kurt. Godt – og viktig – spørsmål. Veldig greit å ha tenkt gjennom dette litt før du får skadetakst, og da gjerne vil bestemme deg litt fort for å få bilen reparert og i orden igjen.

For å låne et velkjent slagord, er det jo sluttsummen som gjelder her. Altså hva det vil koste totalt sett å bruke forsikringen – kontra å betale for skaden selv. De tallene bør det heldigvis ikke være vanskelig å komme fram til.

I forhold til forsikringen, må du aller først starte med egenandelen du må betale. Så legger du til det som det vil koste deg å miste deler av bonusen – og hvor mange år det vil ta å komme tilbake til maks bonus. "Pristillegget" disse årene summerer du – og legger på toppen av egenandelen.

Hvis du betaler skaden selv, beholder du også maks bonus. Spørsmålet er derfor hvor mye selskapet vil belaste deg de neste årene i form av bonustap, hvis du lar det ta regningen i stedet.

Krasjet med vilje – 11 ganger. Så ble han tatt

Lønnsom jobb

Alternativet er at du holder forsikringen utenfor. Her er det nok også smart å ikke forholde deg blindt til det beløpet som framkommer på skadetaksten. Ta det heller som et utgangspunkt – og sjekk litt rundt om det kanskje er mulig å få reparert skaden rimeligere.

Da tenker jeg alt fra å sjekke timepris på ulike verksteder, ringe rundt og å bruke nettet til å finne priser på de delene du trenger.

Her kan det variere mye, ikke minst vet jeg at mange har spart tildels betydelige beløp på å bestille deler via internett.

Du må bare forsikre deg om at du får riktige deler. Og så at jobben blir gjort på en skikkelig måte, der du også har mulighet til å reklamere i etterkant.

Verdt å undersøke

Første og billigste løsning behøver ikke være den beste, det er jo viktig at bilen din blir like bra som før når skaden er utbedret.

Dette med å låne penger til reparasjonen betyr også at du må ta renteutgifter med i regnestykket. Renter kommer naturligvis også inn i bildet hvis dere bruker sparepengene til å reparere, da mister du jo renter du ellers ville fått om pengene hadde blitt stående på konto.

Som du skjønner: Det er en del ting å ta stilling til, men jeg anbefaler helt klart å ta den jobben.

Det kan nok virke både lettvint og fristende å bare automatisk la det gå på forsikringen. Men det er slett ikke sikkert at det er det mest lønnsomme, det kan fort være å i stedet punge ut selv.

Hjelp – forsikringen er dyrere enn bilen

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Rett på sak: Dette er verdens dårligste bil

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: