Brooms bilekspert Benny Christensen er akkurat nå i Italia og tester en heftig bilnyhet: Nye Porsche 911 Targa.
Brooms bilekspert Benny Christensen er akkurat nå i Italia og tester en heftig bilnyhet: Nye Porsche 911 Targa.

Porsche 911 Targa: Denne skal bare ti nordmenn kjøpe årlig

Broom-Benny er i Italia og kjører eksklusive saker.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Porsche 911 Targa: Bare navnet er egnet til å gi bilinteresserte vann i munnen.

Denne spesialmodellen fra Porsche så dagens lys tilbake i 1965. En uoppåelig drømmebil for de aller fleste. Men det var lov å drømme - og bildene av den hang på utallige gutterom, i garasjer og på verksteder.

Tenk, en heftig Porsche der du i tillegg kunne fjerne deler av taket og nesten ha cabriolet på fine dager!

Gjør comeback

Det som kjennetegnet en Targa var en løs takplate som kunne fjernes, når man ville ha vind i håret og sol i ansiktet.

Men den ble ikke like åpen som en cabriolet. Man har fortsatt bakruta på plass. For Porsches del sammen med en solid Targa-bøyle tvers over taket, der B-stolpen normalt er.

For 20 år siden forsvant Targa-utgaven fra Porsches modellutvalg. Men nå gjør den endelig comeback - og en av dem som er først ute med å få oppleve det, er Brooms bilekspert Benny Christensen. Han er akkurat nå i Italia - på lanseringen av Porsche 911 Targa. Vi tar sjansen på at han har stått opp tidlig og ringer for å høre hvordan det går:

Lekker, klassisk 911 Targa av første generasjon

Les vår test av nye 911 Turbo her:

Ring ring:

Opp og være klar!

- Hei Knut, tidlig i gang du også?!? Her sitter jeg ute med morgenkaffen min og gleder meg til vi skal sette i gang igjen og kjøre mer bil.

- Du sover ikke bort morgenen når du vet at arbeidsdagen skal bestå i kjøre Porsche 911 Targa. Da er det bare å komme seg opp og være klar, fastslår Benny.

Fantastisk kjøredag

- Høres bra ut! Alt gikk greit på første dagen i går?

- Absolutt! Det var en god - og lang - arbeidsdag. Det går ikke akkurat noe direktefly ned hit til Bari i Italia hvor vi er. Neida. her var det aller første fly til København i går morges, jeg måtte stå opp klokka tre for å være helt sikker på å rekke det. Så var det mellomlanding i Stuttgart - og så til Bari. Føltes virkelig som jeg hadde vært på reise lenge da den endelig ble tid for å sette seg i bilen og teste, forteller Benny.

- Men det må sies: Det tok vel sånn omtrent 20 sekunder før jeg hadde glemt hele flyturen. Gårsdagen var en fantastisk kjøredag, med en bil som virkelig gir kjøreopplevelse, kombinert med smale og morsomme veier og full sommer. Omgivelsene er perfekte for å teste en bil som dette. Og den innfrir - akkurat som jeg hadde forventet.

Joda - en heftig sportsbil kan funke året rundt

Hverdagsbil også

- Ja, hva er det egentlig du kjører?

- To utgaver. Porsche har begrenset Targa til å gjelde 911 Targa 4 med 3,4-liters motor på 350 hk, og 911 Targa 4S med en 3,8-liter på 400 hk. Begge har firehjulstrekk. Med 400 hk kan du gjøre 0-100 km/t på 4,6 sekunder, med "minste" motorisering tar det fire tideler mer.

- Kjøremessig er det naturligvis fint liten forskjell fra de "vanlige" 911-ene av siste generasjon. Det er bil jeg har fått kjørt endel etter hvert, og den imponerer like mye hver gang. Et ekte råskinn, samtidig som den har fått elektroniske hjelpemidler som gjør den akkurat så sivilisert som man måtte ønske.

- Styringen er nydelig, understellet er fast, uten å være ukomfortabelt. Det sporer og drar litt på dårlige asfaltveier, men ikke mer enn at dette er en fullverdig hverdagsbil for å kjøre til og fra jobben med. Og så kan man - og bør man - ta seg en tur på bane av og til, eller kanskje like gjerne: En snartur til Tyskland og Autobahn med fri fart. Den hører nok helt klart mer hjemme der, enn på norske motorveier med 100 km/t-grense.

Den klassiske takløsningen kler absolutt den eller svært moderne bilen.

Cayenne: Verditap 1,6 millioner - og er knapt innkjørt

Sitter som et skudd

- Men Targa, hvor mye mening gir det egentlig?

- Tidligere har jeg syntes at det var litt unødvendig, egentlig. Jeg er ikke noen stor fan av cabrioleter og jeg likte heller ikke designet på 911 Targa så veldig godt. men jeg har fått meg en liten a-ha-opplevelse nå.

- Designet sitter nemlig som et skudd. De har tatt med seg flere elementer fra origininalen - og smeltet dem inn i et nytt design. Det er en veldig bra blanding av retro og moderne. I praksis blir det åpent fra toppen av frontruta og til over nakkestøttene. Med sidevinduene nede i tillegg, gir det veldig mye lys og lukt inn i coupeen. Alt skjer elektrisk og helt udramatisk. En allerede fantastisk bil får et attraktivt ekstra-aspekt, mener Benny.

10 biler i året

- Vet du noe om priser og hvor mange som skal kjøpe den?

- Jepp 911 Targa starter på 1.496.900 kroner. Og det er altså startprisen, før eventuelt ekstrautstyr. Hvis du synes det blir snaut med 350 hestekrefter og heller vil ha 400, er det bare å bla opp fra 1.714.900 kroner.

- Det betyr naturligvis at dette ikke akkurat blir noe vanlig syn på norske veier, men importøren har likevel tro på at de skal selge rundt ti eksemplarer årlig. Det er nok kunder som vet akkurat hva de vil ha og som gjerne er godt over snittet Porsche-interesserte også, vil jeg tro. Mange synes nok også at en vanlig cabriolet har litt for mye vise-seg-fram-faktor. De får i alle fall en herlig bil her!

En annen ny Porsche blir drømmebilen til mange nordmenn

Ikke hørt om vikeplikt

- Og nå er det snart klart for mer kjøring?

- Gjett om jeg gleder meg til det! I går tok jeg meg i å sitte og tenke på om det ikke hadde vært en god ide å selge unna andre biler og ringe banken og sjekke muligheten for et aldri så lite lån. Dette er nemlig sterkt vanedannende, smiler Benny.

- Men forresten: Det er ikke smart å drømme altfor mye når du sitter og ratter en 911 på italienske landeveier. Den italienske trafikkulturen er nemlig akkurat som klisjeene vil ha det til. Jeg tror ikke de har hørt om vikeplikt overhodet. Her turer man fram og bruker temperamentet hver gang det dukker opp et tvilstilfelle av noe slag. Og det gjelder gjelder tydeligvis uansett om man kjører Fiat Panda eller Ferrari. Jeg måtte smile noen ganger i går, samtidig som det jo er greit å gjøre hva man kan får å ikke få en eller annen Fiat inn i siden på en så fin bil som dette!

- Enig, det er neppe lurt, ha en god dag på jobb!

- Du også, sees når jeg er hjemme igjen!

Vi kommer tilbake med full test når Benny har kjørt seg ferdig og er tilbake i Norge igjen.

Porsche for deg med lite penger og dårlig syn?

Porsche 911 gjør nå et skikkelig comeback med den klassiske targa-modellen i helt ny og moderne utgave

Dette var bilen drømmedama skulle hatt ...



.