Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Volvo XC90, Range Rover Sport og BMW X5 har alle vært store suksesser - og var populære nybiler. Men som bruktbiler, på opptil 15 år, kan det være lurt å styre unna ...
Volvo XC90, Range Rover Sport og BMW X5 har alle vært store suksesser - og var populære nybiler. Men som bruktbiler, på opptil 15 år, kan det være lurt å styre unna ...

Disse påske-SUV-ene kan bli et mareritt

Korsfester økonomien din på en-to-tre...
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi nordmenn simpelthen elsker SUV-er. Ikke så rart egentlig – med vårt tidvis utfordrende klima, høye fjell og dype daler og med en veistandard som snart gjør det påkrevd å ha firehjulstrekk.

I tillegg er vi et aktivt folkeferd som ofte drar på tur, gjerne med ski i takboksen – ikke minst når det er snakk om påske.

Og selv om ikke alle av oss kan dundre opp til hytta i årets SUV-nyhet, finnes det håp på bruktmarkedet. Det som for noen år siden var hottest, er nemlig blitt langt rimeligere de siste årene.

Men lav inngangspris må ikke forveksles med god økonomi. Her kan du gå på en skikkelig smell.

Bruktbil: Se hva de mest fornøyde bileierne kjører

Relevant undersøkelse

Vi skal ikke si at du på død og liv skal styre unna de tre bilene vi har plukket ut her – men oppfordrer alle som går til innkjøp om å være bevisste på hva du gjør.

SUV koster mer enn snittet å holde ved like allerede i utgangspunktet, og virkelig stygt blir det fort hvis bilen går i stykker uforholdsmessig ofte.

Nettopp det gjør nemlig første generasjon BMW X5, Volvo XC90 og Range Rover Sport.

Ikke bare det – både deler og arbeid koster mer enn snittet i tillegg.

Les også: Her er de verste og beste fra hvert bilmerke

BMW X5: SUV-pioneren

BMW X5.

La oss ta BMW-en først. Med X5 som kom allerede i 1999, gjorde BMW et svært smart trekk – og bilen ble raskt en suksess. Den var tøff å se på, kjørte utenpå stort sett alt annet av SUVer på vanlig vei – og hadde komfort og premiumfølelse som svært få kunne matche.

15 år senere er det mulig å få en X5 på bruktmarkedet til like over 100.000 kroner!

Joda, da snakker vi gammel bil og høy kilometerstand, men likevel, en BMW X5 tross alt...

Broomduellen: BMW X5 vs. Volvo XC90

Turbo og girkasse ryker

Men høy kilometerstand, kombinert med at mange av disse bilene har blant annet både elektronikk-, turbo- og girkasseproblemer, er ingen heldig match.

Hvis du likevel MÅ ha X5, og dere er det jo en del av, så se om budsjettet tillater en 2004-modell eller nyere. Da får du bil fra etter faceliften, som ikke bare er mer driftssikker, men også har den nye og råsterke 3-liters dieselen på 231 hk.

Velfylt servicehefte, mye dokumentasjon på reparasjoner og entusiastiske eiere er også gull verdt.

LES OGSÅ: Nå får du luksus-SUV-en til rene folkeprisen

Range Rover Sport: Statussymbolet

Range Rover Sport.

Range Roger Sport ble umiddelbart en sukses da den ble lansert i 2005. Det var helt klart det kuleste du kunne møte opp med på påskefjellet – faktisk i flere år.

Et skikkelig statussymbol, med rå kraft, framkommelighet og komfort i særklasse – og et fullstendig kompromissløst design. Ikke mye som minner om aerodynamikk her nei. Postgirobygget har lavere luftmotstand.

Litt mindre praktisk enn Land Rover – men likevel plass nok for de aller fleste.

På bruktmarkedet er disse nå tilgjengelig fra under 300.000 kroner – mens de kostet rundt millionen nye.

LES OGSÅ: Range Rover Sport Supercharged: Den er råtøff – men kan bli et pengesluk

Misvisende navn

Vi snakker i hovedsak 2,7 liters dieselmotorer på 190 hk. Det er på ingen måte noen råtass når det kommer til ytelser. Det rekker nesten å gå fra påske til sommer før du når 100 km/t. Ikke tar den svingene spesielt bra heller. Så Sport-navnet er noe misvisende.

Dessuten er det også her et vell av ting som kan gå galt – elektronikk, girkasse, motorfeil og luftfjæring. Fellesnevner: Det er DYRT å fikse. I noen tilfeller må deler bestilles fra utlandet – og timeprisene for å få ting fikset kan være alt annet enn hyggelige.

Igjen, MÅ du ha Range Rover Sport, så sikt på den med lavest kilometerstand og best historikk innenfor ditt budsjett – og gå for dieselvarianten. V8-motorene er enda skumlere å eie...

Her finner du Brooms bruktbilguide på Range Rover Sport

Volvo XC90: Folkefavoritten

Volvo XC90.

Men øverst på listen av "styr unna"-SUV-er er likevel Volvo XC90. Svenskenes svært så populære SUV – som så dagens lys i 2003.

Nok en gang var det suksess fra første stund. Og gjennom årene har også salgstallene holdt seg imponerende høye, ikke minst med tanke på at bilen nå har vært mer eller mindre uforandret fram til i år – og har slitt med frynsete rykte fra dag én.

Den fikk riktignok både en og to facelifter, men dette er i stor grad samme bil hele veien. Først til høsten, elleve år etter at den debuterte, blir den erstattet.

Her er sikkerhet, plass og praktiske løsninger hovedpoenget. De som trenger en familiebil, gjerne med syv seter, og vil at alle skal sitte trygt, valgte XC90.

LES OGSÅ: Volvo XC90: Derfor er denne bilen så dårlig

Julebord-bilen

Også her starter prisene på i overkant av 100.000 kroner! Det er på papiret utrolig mye bil for pengene. Ingen tvil om det.

Men det er fram til du må til verkstedet – og du ser at alle som jobber der gliser bredt, i visshet om at årets julebord er sikret. Med god margin.

Selv i svenske kvalitetsundersøkelser må XC90 finne seg i å havne i bunnen. Ikke bare ett år, men flere.

Øverst på den lange listen over kostbare feil finner vi automatgiret, turbo og firehjulstrekksystemet.

Hvis du er fast bestemt på å bli eier av en XC90 - ville vi helt klart valgt en 2006-modell eller nyere. Da får du større motor (184 hk i stedet for 163 hk) og tross alt litt mer orden i sysakene hva gjelder driftssikkerhet.

Men misforstå ikke, problemene fortsatte også i de nye XC90-ene...

LES OGSÅ: Selge Volvo XC90: – Det eneste som hjelper er å kutte prisen – mye!

Står ikke opp igjen ...

Her er derfor vårt lille råd: Det er ingen grunn til å vente på mirakler – disse bilene står ikke opp igjen på den tredje dagen, for å si det sånn.

Enten må du være beredt på å sette av en god bunke med penger på posten "diverse vedlikehold", eller så får du bite i deg "drømme-SUV"-bilen og finne noe som holder bedre.

Les også: Gjør et kupp på sjelden bruktbil