Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I et Europa rammet av finanskrise og lavt nybilsalg, er det ytterpunktene blant bilprodusentene som har gjort det best de siste årene.

De tyske premiummerkene fosser fram, med kraftig utvidelse av modellutvalgene og økt salg.

Samtidig har lavprismerket Dacia blitt en stor suksess, også i markeder der det opprinnelig ikke ble ansett at de hadde særlig muligheter.

Senke grensene

Suksessen har gitt eierselskapet Renault blod på tann.

Introduksjonen av SUV-en Duster (foreløpig eneste Dacia-modell som selges i Norge) har hentet en rekke nye kunder til merket.

Nå planlegger de en ny modell som virkelig skal senke grensene for hva en nybil kan koste i Europa, ambisjonen skal være å komme helt ned i 50.000 kroner – før eventuelle nasjonale avgifter.

Samme bil – men denne heter Terrano


Kjent oppskrift

Mange land har ikke avgift på nybil, bare moms. Og da prisene naturligvis langt hyggeligere enn i Norge, der bare elbilene er fritatt for avgift.

For å klare dette, gjentar Dacia en oppskrift de har hatt stor suksess med tidligere. De tar en bilmodell som egentlig er på vei ut – og bygger en ny bil med det som utgangspunkt.

Les saken: Norges billigste SUV blir mye rimeligere

Nedbetalt plattform

Denne gangen snakker vi småbilen Renault Twingo som nå kommer i ny utgave. Men den gamle skal altså få leve videre, og på den måten sparer Dacia veldig mye av utviklingskostnadene.

Plattformen er nedbetalt og det er også mulig å få til ekstra gode avtaler med underleverandører, som kan glede seg over at en modell som egentlig skulle vært nedlagt, fortsatt genererer ordre hos dem.


Produsere i Russland

For Dacia er det naturligvis avgjørende å holde kostnadene nede gjennom hele produksjonen. Derfor skal planen være å bygge den nye småbilen i Russland, på Lada-fabrikken i Togliatti.

Renault har nå tatt over kontrollen over Lada, og har ambisjoner ut over å snu det merket.

De vil også utnytte produksjonskapasitet og lave lønnskostnader ved å legge produksjon av øvrige merker og modeller hit.

Noen kommer – noen går: Dette bilmerket forsvinner

Svært spartansk

Det er ventet at den nye lavpris-Daciaen skal komme på markedet mot slutten av 2015.

Kollisjonsputer, antiskrens og ABS-bremser blir standard, men ellers vil basismodellen sannsynligvis framstå som svært spartansk.

Vi snakker stålfelger og ulakkerte støtfangere. Utstyr som elektriske vindusheiser, sentrallås og radio/stereo skal være ekstrautstyr.

Fra 60.000 nå

I dag er kompakte Sandero Dacias billigste bil - og i mange land er den også den billigste nybilen du kan kjøpe.

Storbritannia blir regnet som det bilmarkedet i Europa med lavest priser. Der starter Sandero nå på 5995 pund, eller nesten nøyaktig 60.000 kroner.

Men Dacia tenker altså ikke å gi seg med det.

Godt kjøp, eller? Les hva Broom-Benny mener om Duster


SUV-en Duster er foreløpig eneste Dacia-modell på det norske markedet. Den har akkurat fått en facelift - og ser nå slik ut.


Dacia lager også billig sjuseter – les mer om den her: