Test Honda Civic Tourer: Du tror det nesten ikke før du får se det

Denne bilen setter rekord i klassen.

Honda liker å gjøre ting på sin egen måte. Dette gir av og til utslag i spesielt design.

De har lange tradisjoner for å være svært flinke motorkonstruktører. De er også gode på å pare det fornuftige og praktiske. Det siste eksemplet på det er nye Honda Civic Tourer.

Prisene starter på hyggelige 253.000 kroner, mens vår velutstyrte testbil en - Honda Civic Tourer Executive 1,6d - har en pris på 331 900 kroner.

Denne bilen vakte oppsikt allerede før lanseringen. Her kommer nemlig Honda med det som er et oppsiktsvekkende stort bagasjerom. 624 liter kan du putte inn her - det er mye mer enn de fleste av konkurrentene i klassen over klarer.

Allikevel ser den ikke diger eller typisk stasjonsvogn-firkantet ut. Det er nesten så du ikke tror det, før du får se det selv.

Hva er dette?

Her ser man tydelig den smale bakre sideruten (Foto: Benny Christensen)
Her ser man tydelig den smale bakre sideruten (Foto: Benny Christensen)

Honda fikk mildt sagt mye oppmerksomhet da de i 2005 lanserte en helt ny generasjon Civic. Slett ikke uten grunn. Bilen var ulik alt annet og så nesten ut som noe som hadde falt ned fra en eller annen ukjent planet.

Senere har de redesignet bilen – nå i en litt mindre utagerende versjon. Den store og ikke helt oppdaterte dieselmotoren på 2,2-liter og 150 hk har måttet vike plassen for en moderne og gjerrig 1,6-liter på 120 hk.

Nå har de også kommet med stasjonsvogn-utgave. Den er proppfull av de nyeste duppedittene og har i tillegg klassens største bagasjerom.

Nå må den vel bli en suksess – eller?

Les vår test av kombiutgaven av Civic her:

Hvordan er den å kjøre?

Bakparten  er mer tradisjonell enn fronten (Foto: Benny Christensen)
Bakparten er mer tradisjonell enn fronten (Foto: Benny Christensen)

En av de nye duppe-dittene er en kjøreprogram-velger. Sett denne på «Sport», bruk girstanga litt aktivt og la den lille dieselvepsen under panseret få jobbe litt – for det liker den - så er dette faktisk en bil som har både balanse, styring og kjøreegenskaper nok til å lokke fram smilet.

Vi lar oss overraske – nok en gang over Civics kvikke kjøreegenskaper. Men den fungerer også helt fint til familiebruk. Det er først og fremst det den er beregnet på tross alt.

Men vit at potensialet ligger der ...

Hvordan er plassen?

Dette bagasjerommet er klassens største. Gulvet har en
Dette bagasjerommet er klassens største. Gulvet har en

Honda N600: To av de første som kom til Norge lever fremdeles

Kompakte stasjonsvogner er ikke lenger hva de en gang var – nemlig kompakte – når det gjelder plass ... Det er denne bilen det beste beviset på.

Allerede i kombiutgaven har Civic bagasjeplass som langt overgår konkurrenter som VW Golf og Ford Focus. Dette har de tatt med seg videre inn i stasjonsvogna. Den har nemlig klassens aller største bagasjerom. Hele 624 liter kan stues unna her. Det er ikke bare mye, men veldig mye!

Noe av "hemmeligheten" ligger dog i de svært smale sidevinduene. Det er nemlig slik at volumet måles opp til nedkanten på disse – og når de er smale og høyt plassert – ja så får man stort volum.

Bagasjemengden du kan stable inn her er allikevel intet mindre enn imponerende.

Plassen i baksetene er også overraskende raus. Dermed er neppe noen overraskelse at plassen foran også er svært god.

Når det hele krones med et attraktivt og raust tilbehørsutvalg, ja så kan det egentlig ikke bli så veldig mye bedre til denne prisen


Finest utenpå eller inni?

Mye utstyr, lekkert og litt annerledes design preger interiøret.  (Foto: Benny Christensen)
Mye utstyr, lekkert og litt annerledes design preger interiøret. (Foto: Benny Christensen)

Honda: Dette er verdens råeste gressklipper!

Honda Civic byr på et utseende som er litt annerledes og som utfordrer litt. Den ligner liksom ikke helt på andre biler. Tøff og sporty forfra, men på Tourer – som altså stasjonsvogna kalles – klarer ikke Hondas designteam helt å følge opp.

Vi ser at de har forsøkt. Ganske hardt også. De sterkt smalnende sidevinduene er et av bevisene, men nå vi ser den bakfra virker den nesten litt gubbete og i overkant traust. Hvit er nok kanskje heller ikke den fargen som kler bilen aller best i så måte.

Det er jo gjerne slik at god plass går noe på bekostning av lekre og lave linjer. Så også her.

Innvendig derimot er det lite å sette fingeren på, både når det gjelder design, plass eller utstyrsnivå. Klart finest innvendig!

... og hva er konklusjonen?

God plass og gode seter foran   (Foto: Benny Christensen)
God plass og gode seter foran (Foto: Benny Christensen)

Acura: – Hvorfor får vi ikke kjøpe dette merket i Norge?

Helt siden den første Honda Civic kom i 1972 – for ni generasjoner siden – har bilen ofte bydd på det lille ekstra. Det gjør den fortsatt. Kanskje mer enn noen gang.

Som alltid i Honda, suveren motor og svært hyggelige kjøreegenskaper. Dessuten har bilene bortimot legendarisk driftssikkerhet. Designet utfordrer ørlitt, men du skal være rimelig sær for ikke å kunne leve med dette.

Som bonus får du plass som ingen andre i dette segmentet matcher. Det er med andre ord intet mindre enn en knallgod bil vi har her.

Om nordmenn vil ha den gjenstår å se, men om de ikke vil - da er det i alle fall ikke bilens feil ...

Pluss: Plass, motor og kjøreegenskaper.

Minus: Litt utfordrende design for enkelte.


Bil: Honda Modell: Civic Tourer Motor: 1,6-liter diesel Effekt: 120 hk / 300 Nm. Forbruk: 0,38 l/mil ved blandet kjøring 0–100 km/t: 10,1 sek. Toppfart: 195 km/t. Bagasjerom: 624 liter Tilhengervekt: 1400 kg. Pris fra: 253 000,- Pris testbil: 331 900,-


Les også: Honda CR-V – her sparer du 100 000 kroner!






Kompakte stasjonsvogner er ikke lengre hva de var. Honda Civic byr på overraskende stor plass.  (Foto: Benny Christensen)
Kompakte stasjonsvogner er ikke lengre hva de var. Honda Civic byr på overraskende stor plass. (Foto: Benny Christensen)
Bakparten  er mer tradisjonell enn fronten (Foto: Benny Christensen)
Bakparten er mer tradisjonell enn fronten (Foto: Benny Christensen)
Her ser man tydelig den smale bakre sideruten (Foto: Benny Christensen)
Her ser man tydelig den smale bakre sideruten (Foto: Benny Christensen)
Mye utstyr, lekkert og litt annerledes design preger interiøret.  (Foto: Benny Christensen)
Mye utstyr, lekkert og litt annerledes design preger interiøret. (Foto: Benny Christensen)
God plass og gode seter foran   (Foto: Benny Christensen)
God plass og gode seter foran (Foto: Benny Christensen)
Bakseteplassen er også god (Foto: Benny Christensen)
Bakseteplassen er også god (Foto: Benny Christensen)
Dette bagasjerommet er klassens største. Gulvet har en "kjellerlem" og under der enda mye mer plass. Imponerende.  (Foto: Benny Christensen)
Dette bagasjerommet er klassens største. Gulvet har en "kjellerlem" og under der enda mye mer plass. Imponerende. (Foto: Benny Christensen)
1,6 liter diesel som er overraskende sprek samtidig som den er drivstoffgjerrig.  (Foto: Benny Christensen)
1,6 liter diesel som er overraskende sprek samtidig som den er drivstoffgjerrig. (Foto: Benny Christensen)