Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Har du lyst å komme durende opp til hytta i en SUV som vil få naboen til å kikke - og som du etterpå kan bruke halve høytiden på å fortelle om den enorme ekstrautstyrslista? Da tror vi sannelig vi har et godt tips til deg!

For Mercedes ML har aldri vært feil for skiglade nordmenn med hytte på fjellet. Her er det plass og framkommelighet nok for de aller, aller fleste.

Og hvis du er av typen som helst vil ha en god porsjon effekt å hente fram når du trykker på gassen, ja, da er naturligvis dieselverstingen 420 CDI noe for deg.

LES OGSÅ: Hva er egentlig en SUV?

Over 300 hk

Det vanlige er jo 280 CDI eller 320 CDI når det er snakk om ML. Men de som ville ha enda mer dieselkrefter å rutte med, gikk for 420 CDI, med V8-er spinnville 306 hk!

Kombinert med et dreiemoment på 700 nm - sikrer det et fraspark en sportsbil verdig. 0-100 km/t tar for eksempel kun 6,3 sekunder.

Når du samtidig kan vise til et hyggelig forbruk på 0,85 l/mil i en så stor, sterk og tung SUV, er dette ganske så imponerende tall.

LES OGSÅ: Brukt Mercedes ML: Dette kan være full krise på fire hjul

Nypris: 1,7 millioner

Men slikt noe er naturligvis ikke gratis. Snarere tvert imot - det kostet MYE penger. 2008-modellen vi har funnet - med kun 109.000 kilometer - er kjøpt ny i Norge til en pris på rundt 1,7 millioner kroner.

Nå er den til salgs for under en tredjedel av dette, 514.438 kroner ferdig registrert, står det i annonsen.

Les mer om Mercedes ML som bruktbil her

Utstyr i lange baner

Det er naturligvis mye penger, fortsatt, men så får du mye med på kjøpet også. Dette er en av landets beste utstyrte, med AMG-pakke, navigasjon, soltak, telefon, originale DVD-spillere i nakkestøttene, TV-tuner, luftfjæring, full off road-pakke og 4-soners klima, for å nevne noe.

Kort sagt, denne har mer eller mindre alt du kunne få på disse bilene.

Bagasjerommet er ikke voldsomt stort, men tar 551 liter. Det klarer du deg med.

For å se hele annonsen, klikk her:

"Som ny"

Det er også verdt å merke seg at bilen har hatt en eier siden den var ny - og at den omtales som landets mest strøkne.

Bilen skal rett og slett være som ny innvendig - i tillegg er fire dører og panser byttet på rustgaranti på Bertel O. Steen - og da ble samtidig resten av bilen, utenom fangere, lakkert for å unngå fargenyanser.

ML-finnsak-annonsen

Les vår test av nye Mercedes ML her:

God kvalitet

Om en ser bort ifra rustproblemer, skal det faktisk ikke være så mye å være obs på her.

- Første generasjon ML har et frynsete rykte, men det ble langt bedre på andre generasjon. Med V8-dieselen får bilen det frasparket den fortjener, samtidig som du ikke må pantsette huset eller droppe hver gang du skal fylle tanken, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Han understreker likevel at det er smart å gå nøye over bilen.

- Tunge firehjulstrekkere med stor motor kan være hardt kjørt, og det bør undersøkes nøye at tilstanden er så god som det loves i annonsen.

LES OGSÅ: Disse 4x4-eierne er mest fornøyd