Skoda 1000 MB: Den la grunnlaget for en stor bilsuksess

Var et velkjent syn på norske veier også.

Denne bilen var en stor suksess   for lenge siden. Kjenner du den igjen?
Denne bilen var en stor suksess for lenge siden. Kjenner du den igjen?

De av oss som har levd såpass lenge at hårfestet har krøpet oppover og brystkassa har falt ned – husker Skoda som et bilmerke med hekkmotor.

Men slik har det ikke alltid vært. Bilen på disse bildene var faktisk den første med nettopp den konfigurasjonen. Nemlig Skoda 1000 MB.

MB har i denne sammenhengen ingenting med dagens forkortelse Mega Byte å gjøre, men står for Mlada Boleslav – byen hvor bilene ble bygget.

Les vår test av Skoda Fabia her:

Jubileum

Grunnen til at vi blåser støvet av denne bilen nå er at den har et aldri så lite jubileum. Den fyller nemlig 50 år omtrent på denne tida ...

Skoda er blant verdens eldste bilprodusenter med røtter helt tilbake til 1859. Da naturlig nok ikke som bilprodusent, men som våpen- og sykkelprodusent.

De første bilene kom så langt tilbake som i 1905, men da under navnet Laurin & Klemet – etter grunnleggerne. Mens første bil med Skoda-emblem i grillen kom i 1929, om vi ikke tar helt feil.

Skikkelig sus i serken ble det først på slutten av 50-tallet, med suksessmodellen Octavia – som ikke må forveksles med dagens Octavia. Samt med denne 1000 MB som altså kom på vårparten i 1964.

Skoda 1000 MB ble ansett for å være elegant på 60-tallet.
Skoda 1000 MB ble ansett for å være elegant på 60-tallet.

1000 MB fikk mye skryt for sin fremragende innvendige plass, og noe mindre skryt for detaljkvalitet og finish.

Vellykket – etter sin egen målestokk

Men med Øst-Europeisk målestokk som standard var bilen svært vellykket. Og den var langt fra noe sjeldent syn på de norske veiene heller.

Over 443.000 biler ble produsert av bilen som den gang ble ansett som ganske elegant og stilig (om man ser bort fra allerede nevnte finish) fram til 1969.

Under motorluka bak finner vi en 998 ccm, vannkjølt, firesylindret motor på 44 hk. Det ble ansett som høyst anstendig midt på 60-tallet. 0- 100 km/t ble gjort unna på – hold deg fast – 27 sekunder! Dette er altså ikke bilen du vinner lyskryssdueller med ...

Motoren har forresten motorblokk i aluminium og topplokk i støpejern. Noe som skulle vise seg å gi visse utfordringer med toppakningen og kjøling.

Toppfarten var på 120 km/t og bensinforbruket var oppgitt til hyggelige 0,62 l/mil.

Skoda Rapid Spaceback: En av de mest fornuftige nybilene du kan kjøpe

Stor og elegant

Et reklamebilde fra den gangen bilen var ny. Hvorfor damen har tatt av seg skoen lurer vi også på...
Et reklamebilde fra den gangen bilen var ny. Hvorfor damen har tatt av seg skoen lurer vi også på...

Bilen var ganske stor med sine 4,2 meters lengde og konkurrentene var biler som Ford Cortina 1200, Renault 8 og Hillman Minx. Dette er jo så lenge siden at England fortsatt var en stor og viktig aktør når det gjaldt bilproduksjon.

Hva med alle de gamle Skoda-vitsene, da. Var det bare tull og ondsinnede rykter?

Skoda Yeti: Familiefavoritten får splittet personlighet

Ikke feilfri

Nope – de var dessverre ikke det. Bilene rustet nemlig voldsomt. Særlig i kanaler og i innfestningene til hjulopphenget.

Dessuten hadde den kjøleproblemer. Selv med rause luftinntak i bakskjermene og utlufting bak så klarte ikke radiator, vifte og vannpumpe å kjøle ned motoren tilstrekkelig. Særlig ille var dette på varme sommerdager.

Radiator med raus vifte til tross - her kunne det bli varmt.
Radiator med raus vifte til tross - her kunne det bli varmt.

Et triks var å sette varmeapparatet på full blås. Langt ifra behagelig når det allerede er 30 varmegrader ute, men det var verdt å ofre seg for å redde toppakningen og dermed kostbare verkstedbesøk.

Suksess allikevel

Problemene til tross – bilen betegnes som en suksess både for Skoda og for den tsjekkoslovaiske økonomien på den tiden.

Etter at Muren falt, ble Skoda som kjent kjøpt opp av Volkswagen, og er i dag en betydelig aktør innen bilbransjen, med stadig økende salg.

1000 MB har nå for lengst tatt steget over i klassikernes rekker og begynner å bli populære samlerobjekter. Skulle du ramle over et eksemplar på din vei – så er dette en bil som er vel verdt å ta vare på.

Skoda Polar: Ny billig-SUV på vei