Ryggekamera er gull verdt når du skal parkere på trange områder - men ka også være livreddende. I USA blir det derfor påbudt fra 2018. - God ide, mener Brooms bilekspert.
Ryggekamera er gull verdt når du skal parkere på trange områder - men ka også være livreddende. I USA blir det derfor påbudt fra 2018. - God ide, mener Brooms bilekspert.

Ryggekamera: Kan bli påbudt i alle nybiler

USA er først ute – skal spare liv.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flere og flere biler har ryggekamera tilgjengelig på utstyrslisten – og kvaliteten på bildene og hjelpelinjene blir også stadig bedre.

I USA mener en at det er såpass viktig at det nå er bestemt at det skal innføres et påbud om ryggekamera på alle nye biler.

Regelen trer i kraft alt i 2017 – men starter gradvis. I starten skal 10 prosent av nybilene som selges ha ryggekamera, året etter skal tallet være 40 prosent, før det skal gjelde alle biler i 2018.

Over 200 omkommer årlig

Bakgrunnen for denne satsingen er at det hvert år omkommer over 200 personer og at ytterligere 15.000 personer blir skadet i forbindelse med biler som rygger.

Lovforslaget har vært på trappene helt siden 2008 – men nå er det altså banket igjennom – og vil gjelde alle biler under 4,5 tonn.

Les Taxi-sjåførens råd: Prut til selgeren blir sint!

– Burde vært standard

– Dette tror jeg er smart tenkt. Det skjer mange ulykker i forbindelse med rygging, og egentlig burde ryggekamera vært standard sikkerhetsutstyr – og ikke ekstrautstyr, sier Brooms bilekspert Benny Christensen og legger til:

- Jeg ser ikke bort fra at Europa vil følge opp, etter at USA nå går i spissen for et påbud. Når utstyr først blir obligatorisk i et stort markedet, er det gjerne slik at andre kommer kjapt etter, sier Benny.

LES OGSÅ: Du vil ha den – men vet det bare ikke ennå

Mange har det allerede

Det stilles konkrete krav til hva kameraet skal dekke. Det må minst gå tre meter i bredden og syv meter bakover.

Det er allerede mange modeller som har ryggekamera som standard, og to tredjedeler av de 50 mest solgte modellene har dette som mulig tilvalg.

I USA blir det estimert at dette vil øke produksjonskostnadene per bil med et sted mellom 1000 og 1500 kroner, da for hele systemet.

For biler som allerede har infoskjerm i dashbordet som også kan brukes til dette, blir kostnaden beregnet til å være godt under 500 kroner.

LES OGSÅ: Har de klassens lekreste stasjonsvogn?

Barn utsatt

Ifølge statistikk fra National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) er over halvparten av de omkomne som følge av påkjørsel i forbindelse med rygging, barn.

Målet er at 60–70 prosent av dødsulykkene skal forhindres hvert år fra 2018.

LES OGSÅ: Nå kommer de med perfekt Norges-bil