Mitsubishi Lancer Evo er en legende. Nå forsvinner den. Det fornuftigste vi kan gjøre er trolig å løfte på hatten, bukke dypt og takke for mye moro på fire hjul! Illustrasjonsbilder
Mitsubishi Lancer Evo er en legende. Nå forsvinner den. Det fornuftigste vi kan gjøre er trolig å løfte på hatten, bukke dypt og takke for mye moro på fire hjul! Illustrasjonsbilder

Lancer Evolution: Har gitt oss mye moro på fire hjul

Nå er det over og ut for billegenden

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er like sant som det er trist. Mitsubishi Lancer Evolution synger på det aller siste verset. Det siste av i alt ti vers – eller modeller – om vi forlater musikkterminologien og holder oss til biler.

Dagens modell Evolution X eller Evo 10 på folkemunne – blir etter alt å dømme den siste.

Vær rask

Dermed er en æra og ikke minst en viktig del av moderne sportsbil- og motorsportshistorie en saga blott. Dessverre.

Går du med tanker om å skaffe deg en splitter ny Evo må du med andre ord raska på ...

Selv om Mitsubishi er en liten bilprodusent, har de alltid satset på rally og motorsport. Mange husker kanskje tøffe Mitsubishi Galant VR-4 fra rallyskogene?

Allerede i 1974 vant nemlig Joginder Singh Safari rally med en Mitsubishi Lancer.

Men det begynte før det. Allerede i 1974 vant nemlig Joginder Singh Safari rally med nettopp en Mitsubishi Lancer GSR. En bragd han gjentok i 1976 med samme bil. Det er for øvrig samme mann som vant dette løpet med en Volvo PV i 1965 ...

Topp 5: De villeste spoilerne

Kom i 1992

Den første Evo med romertall I kom tilbake i 1992, etter det kom de som perler på snor. Som regel enda litt tøffere, råere, raskere og ikke minst bedre enn forgjengeren.

Toppen nådde man kanskje rundt årtusenskiftet, på den tiden finske Tommi Mäkinen sopte med seg det meste av pokaler som sto på premiebordene. Ikke mindre enn fire førermesterskap i VM fikk han med seg i nettopp Lancer Evo.

For å gjøre litt stas på finnen for innsatsen kom Evo VI i en egen Tommi Mäkinen Edition.

Tommi Mäkinen Edition av 6. generasjon av Lancer Evo

Erkefienden var landsbroder Subaru Impreza WRX. Mang en herlig duell har blitt utkjempet mellom disse to bilene.

Men alle ting har en ende. Også denne suksesshistorien.

Tor-Erik har Mitsubishi Lancer Evo X som familiebil.

Takker og bukker

Mitsubishi har etter det vi forstår ikke noen umiddelbare planer om en oppfølger i nær framtid.

Selv om det svirrer noen rykter om en Evolution-hybrid med 500 hk, så er ikke dette på noen måte bekreftet. Og om det noen gang skulle komme til å skje så ligger det langt fram i tid ...

Det beste og fornuftigste vi kan gjøre er trolig å løfte på hatten, bukke dypt og takke for mye moro på fire hjul!

Godt utvalg på bruktmarkedet

Dessuten finnes det biler på bruktmarkedet også. Det er slett ikke få eksemplarer av Mitsubishis morobil som her funnet veien hit til berget – så det er fortsatt håp for deg som fikk akutt ha-begjær, men ikke har fullstappet lommebok.

Prisene starter på rundt 40.000 kroner, men vær oppmerksom på at mange av disse bilene er importbiler og at engangsavgift tilkommer.

Dette er alle generasjonene:

Mitsubishi-Lancer-Evo-I. Den aller første. Oktober 1992 til januar 1994

Evolution II ble oppgradert i desember 1993, og ble produsert frem til februar 1995.

Mitsubishi-Lancer-Evo-III. Februar 1995 til august 1996

Mitsubishi-Lancer-Evo-IV. August 1996 til januar 1998

Mitsubishi-Lancer-Evo-V. Januar 1998 til januar 1999

Mitsubishi-Lancer-Evo-VI. Januar 1999 til mars 2001

Mitsubishi-Lancer-Evo-VII. Mars 2001 til januar 2003

Mitsubishi-Lancer-Evo-VIII. Januar 2003 til mars 2005

Mitsubishi-Lancer-Evo-IX, nest siste skudd på stammen. Mars 2005 til oktober 2007

Mitsubishi-Lancer-Evo-X. 2008 -

Den norske importøren sikret seg biler - les mer her: