Å nappe ut piggene på vinterdekkene for så å bruke de som sommerhjul er ikke smart. Illustrasjonsbilde.  (Foto: Broom.no)
Å nappe ut piggene på vinterdekkene for så å bruke de som sommerhjul er ikke smart. Illustrasjonsbilde. (Foto: Broom.no)

Det er lov – men ikke smart

Forskjellen på sommer- og vinterdekk er større enn du tror.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg har bil med bare ett hjulsett. Piggdekk. Planen var å kjøpe nye komplette sommerhjul, men nå har skatteoppgjøret kommet og i tillegg blir det mer studier til høsten igjen. Så nye dekk blir ikke noe av - grunnet elendig økonomi.

Mitt spørsmål er derfor om jeg kan dra ut piggene og bruke piggdekkene, altså uten pigger, lovlig på sommeren. Din mening om dette?

Hilsen Hans Martin

Benny svarer:

Hei Hans Martin.

Ser helt klart at det er en kjedelig situasjon du har havnet opp i her.

Spørsmålet er om planen din ikke bare blir å skyve problemene foran seg? Dropper du nye sommerdekk må du vel fort ha nye vinterhjul til høsten i stedet ...

Men tilbake til det du egentlig spør om: Joda – dette er lovlig. Det forutsetter så klart at du har tillatt mønsterdybde og hastighetsmerking på dekkene.

Det imidlertid ikke noen god løsning. Virkelig ikke!

Store forskjeller

Det er nemlig stor forskjell på vinter- og sommerdekk – både i oppbygning, mønster og gummiblanding.

Nå er det ikke slik at man blir «dømt» til evig fortapelse og pine om man skulle finne på å gjøre det, men å kjøre rundt på vinterdekk om sommeren vil påvirke bilens egenskaper i betydelig grad.

Kjører du med en snittfart på 28 km/t over trikkeskinner og brustein i bysentrum merker du neppe den store forskjellen.

Men du merker den i de tilfellene hvor du trenger grep aller mest - nemlig ved bråbrems, kjøring på våt vei og ved unnamanøver i høyere hastighet, der marginene er små.

Bremselengden øker

Jeg husker at det for et par år tilbake ble gjort en undersøkelse på nettopp dette – dog med piggfrie vinterdekk på sommerføre. Bremselengden økte betydelig.

Der bilen med sommerdekk hadde stoppet opp og sto stille, suste bilen med vinterdekk forbi i en hastighet på nesten 50km/t.

Satt på spissen så kan det – i aller verste fall – bety forskjellen på liv og død. Det er altså grunnen til at jeg vil anbefale deg å se etter andre løsninger på problemet du har fått i fanget her.

Ønsker deg lykke til med både dekk, restskatt og studier!

Endelig! Nå har kona sag ja til kosebil

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Rett på sak: Dette er verdens dårligste bil

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: