Pampene må selge firmabilene sine

Mye gromt går under hammeren når den italienske staten rydder opp.

Den italienske stat velger å selge unna firmabiler for å spare penger. Illustrasjonsbilde.
Den italienske stat velger å selge unna firmabiler for å spare penger. Illustrasjonsbilde.

I Norge slapp vi lett unna finanskrisen som høsten 2008 startet en alvorlig lavkonjunktur i mange industrialiserte land. En krise som langt ifra er over for mange av de rammede ennå.

Spania, Portugal, Hellas er blant de som ble spesielt hardt rammet her i Europa.

Italia er på mange måter et annerledesland i Europa og vi nordboere forstår ikke alltid politikken som praktiseres der sør.

Dårlig signaleffekt

Maserati Quattroporte. Kjekk firmabil, men med litt dårlig signaleffekt. Illustrasjonsbilde.
Maserati Quattroporte. Kjekk firmabil, men med litt dårlig signaleffekt. Illustrasjonsbilde.

Som nevnt ble og er de hardt rammet av finanskrisen. Ikke desto mindre skrev vi i 2011 om at det ble bestilt opp bråte pansrede luksus-Masteratier til landets ledere – samtidig som Italia skulle spare penger og folk måtte gå fra både gård og grunn.

Les hele saken her:

Feite biler

Midt oppe i det hele er det ikke vanskelig å da forstå at det har vakt en del harme at veldig mange av landets politikere – som på mange måter har ført folket ut i uføret – mesker seg med luksusbiler.

Det tok riktignok litt tid, men nå har den italienske stat også forstått at dette tok seg litt dårlig ut. Det er derfor nå bestemt at de skal auksjonere bort. 151 av disse bilene.

Flere BNW 5-serie skal gå under hammeren. Illustrasjonsbilde.
Flere BNW 5-serie skal gå under hammeren. Illustrasjonsbilde.

Det er snakk om feite BMW-er, digre luksus-Lanciaer, en rekke Alfa Romeo, Maseratier og Jaguarer.

Bilene er lagt ut for salg på den italienske versjonen av auksjonssiden e-bay.

Se alle bilannonsene her:

En dråpe i havet

Beslutningen om å auksjonere bort bilene støttes av statsminister Matteo Renzi og blir sett på som en populær måte å redusere utgifter i den stramme økonomien.

Det skal allikevel sies at dette bare er en liten dråpe i havet. Den italienske stat eier nemlig mer enn 60.000 biler. Få av disse er Fiat 500, for å si det slik, så det er fortsatt litt å gå på ...


Les også: Dette italienske bilmerket har bare én modell igjen