Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Har du noen synspunkter på Opel Mokka kontra Chevrolet Trax? Ser på Mokka som bil nummer to til familien, overveiende til småkjøring, og tenker å kjøpe en ganske rimelig utgave. Det er ikke behov for stor motor eller mye utstyr på denne bilen. Dieselmotor er imidlertid ønskelig, da vi har hatt det i mange år og liker veldig godt det ekstra overskuddet det gir.

Mokka kommer på noe over 300.000 kroner. For moro skyld tittet jeg også litt på Chevrolet Trax som jeg skjønner er den samme bilen og de er produsert på samme fabrikk. Den er i listepris faktisk dyrere enn Mokka. Det skjønner jeg ikke helt, jeg trodde det skulle være motsatt, i hvert fall ettersom Chevrolet vel er på vei ut av markedet også? Mvh. Asbjørn.

Benny svarer:

Hei Asbjørn. Nei, at Trax koster mer enn Mokka, det henger nok ikke helt på greip! Jeg må skynde meg å si at jeg ikke kjenner spesifikasjonene og utstyrsnivået på de to modellene godt nok til å si om det er gode grunner til dette. Men i utgangspunktet skal Trax koste mindre enn Mokka, det har jo vært hele filosofien til moderselskapet General Motors (GM) her.

Nå skal det også sies at den filosofien ikke akkurat har fungert godt.

Introduksjonen av Chevrolet som konsernets billigmerke i Europa, var omdiskutert helt fra starten av.

I praksis fikk man store problemer med å skille Chevrolet og Opel godt nok. Det forvirret kundene – og det gikk også ut over Opel som slet tungt fra før. Det siste de trengte da, var vel et konkurrerende merke fra eget selskap.

Det er mulighet at det virket som en god plan fra styrerommene i Detroit da det ble vedtatt, men i fjor kom altså beskjeden som helt tydelig viste at det i praksis ikke var det.

De kom på jobb – og fikk en svært dramatisk beskjed


Større verditap


GM besluttet nemlig at de trekker Chevrolet ut fra de aller fleste europeiske markedene. Salget skal avsluttes innen utgangen av 2015.

I praksis kommer nok dette til å skje raskere. Det er naturligvis ikke lett å selge et merke som er på vei ut. Kundene vil være skeptiske, motivasjonen hos importør og forhandlere vil helt sikkert være preget av dette – i sum ingen god situasjon.

Hvis du i dag vurderer å kjøpe Trax i stedet for Mokka, skal du ha en solid rabatt, hvis ikke er det bare å droppe det.

Bilmerker som forsvinner ut av markedet, får alltid større verditap. Bilene oppfattes som ukurante ute i markedet. Det vil være skepsis rundt dette med deler og service – og oppfølgingen av bilen etter hvert som den blir eldre.

Dette må du ha godt kompensert for når du kjøper. Hvis ikke blir totaløkonomien veldig dårlig til slutt. Om noen år vil det ikke være lett å selge en brukt Trax, det eneste som nytter da er å legge seg lavt i pris.

Jeg håper dette oppklarer litt, lykke til med valget!

Tøff konkurranse: Så var det slutt for Hummer


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Rett på sak: Dette er verdens dårligste bil

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: