Bilen min VW Transporter: Se hva Are fikk med seg hjem fra skogsturen

For noen entusiaster er ingen utfordring for stor - og ingen granskog for tett.

Noen synes det er langt å gå noen hundre meter for å plukke bær. Are Enderud brukte to timer på å rydde seg vei inn i skogen med gravemaskin da han hentet denne gamle VW Transporteren. Nå skal den på veien igjen. (Foto: Privat)
Noen synes det er langt å gå noen hundre meter for å plukke bær. Are Enderud brukte to timer på å rydde seg vei inn i skogen med gravemaskin da han hentet denne gamle VW Transporteren. Nå skal den på veien igjen. (Foto: Privat)

Noens bilinteresse er sterkere enn andres, og for noen handler det minst like mye om interesse for gammel norsk kulturhistorie, som for det å sette seg inn i en bil og kjøre en tur. Slik tolker vi i hvertfall denne entusiasten. For det hadde nok vært adskillig enklere og billigere å finne seg en ferdig bil i utlandet og importere, eller i det minste et adskillig lettere tilgjengelig objekt for å starte med.

Les også: "Barn Door" - de kule, doble dørene fra 50-tallet

Et stykke norsk historie

Her handler det imidlertid om å redde en gammel norsk bil, som ikke har vært på veien siden 1960-tallet. Det begynner etter hvert å bli lenge siden, så lenge siden at det måtte en skikkelig skogstur til for å redde ut restene av den gamle varebilen, med grov redskap til hjelp.

Det gjelder å ha utstyret i orden når man skal til skogs og finne seg gammelbil. Are visste råd - han har vært ute i slikt ærend tidligere også. (Foto: Privat)
Det gjelder å ha utstyret i orden når man skal til skogs og finne seg gammelbil. Are visste råd - han har vært ute i slikt ærend tidligere også. (Foto: Privat)

Eksempelet er på ingen måte unikt, vi har også tidligere her på Broom fortalt om entusiaster som ikke skyr noe i anstrengelsene for å få slike gamle ”Folkevognbusser” på veien igjen. Like imponerende er det hver gang, og like artig er det å høre om arbeidet som er gjort – og om planene for alt som gjenstår.

Les også: Fremdeles på salgstoppen - etter en mannsalder

For her blir det nok ikke kjøring på 17. mai i år – kanskje ikke neste år heller. Men når bilen igjen kommer på veien, er det et stykke genuin norsk historie som er reddet, og som mange kan føle et slags slektskap til – enten de har sett bilen i trafikken da den var ny, eller kanskje vært med og spist matpakken sin i bilen den gang den fungerte som hvilebrakke i skogen.

Eier med mange jern i ilden

Vi lar eieren selv fortelle historien om hvordan bilen ble funnet, reddet – og hva som nå skal skje med den. Her er det bare å ønske lykke til videre – men slike entusiaster er ikke avhengige av lykke, de pleier å ha pågangsmot og talent så det holder.

Eier: Are Enderud, (31)

Bosted: Nedre Eggedal i Sigdal kommune.

Man kan ikke påstå at bilen hadde blitt bedre av å tjene som hvilebrakke i skogen i 50 år. Men den var ikke så dårlig som man skulle tro, sier den optimistiske eieren. (Foto: Privat)
Man kan ikke påstå at bilen hadde blitt bedre av å tjene som hvilebrakke i skogen i 50 år. Men den var ikke så dårlig som man skulle tro, sier den optimistiske eieren. (Foto: Privat)

Litt om meg selv: Jeg jobber hos Trygg Vei AS, og har et firma som driver med reparasjon av snøscooter og ATVer, Mobil smøreoljer, og har også begynt å importere steinpaneler og skifer.

Har diverse veteranbiler, en Mercedes Sprinter og en Mercedes CLS 350 CDI 4Matic 2012-modell. Bilinteressen er vel over middels, jeg har alltid likt ting som durer og har motor.

Se video: Dette var vel ikke helt slik transporten skulle gå

Bilen: VW Transporter, 1953-modell.

Jeg kom over denne VWen da jeg var og hentet en 63-modell Singelcabiner hos en kar. Bilen ble kjøpt ny av Helge Svendsen, forpakter på Brekke gård i Sandvika, og ble solgt videre til en kar på Kongsberg i 1960, som brukte den som "byggebil" mens han satte seg opp hus. Etter dette ble den solgt til en fra Flesberg som tok av forstillingen og dro den ut i skogen for å bruke den som hvilebrakke under tømmerhogging.

Bedre for rust enn man skulle tro

Bilen er produsert i mars 1953. Den er selvsagt rusten, men ikke ille til å være en slik bil som har stått i skogen siden 60-tallet.

Slikt kunne tatt humøret fra de fleste, men ikke Are. Han satser på å bevare mest mulig av patinaen, og kjører
Slikt kunne tatt humøret fra de fleste, men ikke Are. Han satser på å bevare mest mulig av patinaen, og kjører

Jeg har alltid vært på utkikk etter en slik ”barn door”, og har hentet og kjøpt diverse splitt-varebiler og pickuper rundt omkring med årene. Noen ganger er det bare rester av biler, men det er alltids noen brukbare deler siden det er mest interessant å ha originaldeler i stedet for repro.

Les også: Rykter om retro-buss - men ingen har sett den siden...

Jeg fikk kontakt med eieren og tilbød ham en grei sum penger, men han ville ikke selge. Dermed gikk jeg med denne bilen i bakhodet i rundt ett års tid. Da kom jeg i prat med en som samler på traktorer og anleggsmaskiner, som også visste om denne bilen. Han tok kontakt med eieren og fikk byttet den til seg.

Byttet veterantraktor mot VWen

Traktorsamleren og jeg gjorde en deal, siden jeg hadde en 30-talls Case traktor stående. Avtalen var å bytte likt, og min betingelse var å hente ut bilen selv slik at den ikke ble dratt ut og ødelagt. Jeg visste fra den første gangen jeg så bilen at løsningen var hengerfeste på graveren og å ta biltralla etter.

Disse setene har nok vært med helt siden bilen var ny i 1953, og de trodde kanskje at tjenesten var gjort da bilen endte i skogen på 1960-tallet. Men den gang ei. (Foto: Privat)
Disse setene har nok vært med helt siden bilen var ny i 1953, og de trodde kanskje at tjenesten var gjort da bilen endte i skogen på 1960-tallet. Men den gang ei. (Foto: Privat)

Sent på høsten kom dagen jeg hadde ventet lenge på. Graveren ble lastet på traktorhengeren og verktøy og biltralle ble hektet på Sprinteren. Jeg fikk hjelp av en kamerat denne dagen. Turen med graver tok nesten to timer på traktorveien inn dit bilen sto, på grunn av at vi måtte planere litt i traktorveien på grunn av dype spor etter tømmerhogst.

Vi kom inn til bilen, og brukte graveren for å løfte den på hengeren. Så var det bare å ta samme vei ut igjen, da tok det ca. en time og et kvarter.

Les også: El Camino - bilen som var for pen til å være pickup

Satser på "rat look"-stil

Håpet er få sandblåst og sveiset den opp under - og bruke den som er. Synes at ”rat look”-stil er kult, og har flere biler i den stilen, blant annet en 1970 VW kassebil.

Jeg driver stadig og henter slike VWer. Har hentet en 53-modell pickup og en 54-modell etter at jeg hentet denne, og tar gjerne imot tips om VW kassebiler, pickuper og busser fra 1950- og opp til 1967-modeller.

Are har flere VW-produkter også, som går i samme stil. Denne Transporteren er fra 1970. (Foto: Privat)
Are har flere VW-produkter også, som går i samme stil. Denne Transporteren er fra 1970. (Foto: Privat)

En ”barn door” har som sagt alltid vært drømmen, så derfor valgte jeg å hente ut og redde denne, men jeg har ikke fastsatt noen tid da den skal være ferdig. Jeg trenger også diverse deler slik at den blir 100 prosent komplett.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Jostein håper noen vil redde den gamle Hiacen hans

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Are om? Bruk kommentarfeltet under!