Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I disse dager forbereder myndighetene seg på å starte håndhevingen av forbudet mot enda en av våre trafikk-uvaner, på samme måte som det gjøres ellers i Europa: Nå skal de som har biler med avtagbart tilhengerfeste, men glemmer å ta det av når det ikke er i bruk, måtte betale for sine synder.

650 kroner koster det om du blir fotografert i en bomstasjon eller stoppet i en kontroll med knaggen ute. Penger de fleste av oss sikkert kan tenke oss å bruke på noe annet.

Les også: Norges tredje rikeste - men se hva slags bil han kjører!

Forbereder bøtelegging fra sommeren

– Forbudet trådte egentlig i kraft ved nyttår, men vi har ikke kommet i gang med å håndheve det ennå. Nå finjusteres en god del kameraer i bomstasjoner, kameraer som er stilt inn for å ta bilder bakfra av motorsykler, slik at de også skal fange opp klare bilder av bilenes registreringsnumre og eventuelle tilhengerfester, forteller førstekonsulent Reidar Hassel ved Politiets ATK-senter.

Innkrevingen skal heller ikke ha kommet i gang nedover i Europa ennå, men i løpet av sommeren skal alt være på plass også der.

– Men nede på kontinentet er de flinkere til å huske på slikt, så det blir nok mindre bråk med dette der enn det gjør her hos oss, legger Hassel til. Han ser ikke bort fra at det blir en del kraftige reaksjoner fra publikum i starten.

Omtrent som å ”vise fingeren”

Men bakgrunnen for forbudet er grei nok, mener han, og han hevder at bilistene generelt også vil ha mye å tjene på å følge regelverket.

– Det er miljøhensyn som ligger til grunn. Et uvirksomt hengerfeste skaper turbulens bak bilen, og bidrar derfor til høyere forbruk. Akkurat som skvettlapper i sin tid gjorde, noe som også var grunnen til at de ble forbudt. Og ingen savner vel dem i dag, sier han.

Kameraene som er satt opp for å fotografere motorsykler bakfra, for å få med registreringsnummeret, blir nå finjustert for også å fange opp skilter og eventuelle tilhengerfester på biler. (Foto: Terje Bendiksby, SCANPIX)

Les også: - Hvordan i all verden kan et hengerfeste koste 15.000,-?

I Tyskland har det også utviklet seg en kultur hvor det å kjøre med uvirksomt hengerfeste ute oppfattes som en obskøn gest, omtrent som å ”vise fingeren” til miljøet og bilene som kommer bak – gjerne i kombinasjon med krenkende klistremerker på støtfangeren.

Det var en medvirkende årsak til at tyskerne opprinnelig foreslo forbudet, som altså teknisk sett har trådt i kraft i EU og EØS-området allerede.

Også forsikringsbransjen støtter opp om det nye regelverket, av en annen, åpenbar årsak:

– Avtagbare hengerfester av typen som man fysisk skrur løs fra bilen og legger i bagasjerommet forsvinner i hopetall fra norske biler, som følge av at eierne glemmer å ta dem av etter bruk. Det stjeles mellom 300 og 400 slike fra norske biler hvert år, og med priser på opptil flere tusenlapper blir dette en merkbar utgift for forsikringsselskapene, sier pressekontakt Henriette Langgaard i Forsikringsselskapenes Sentrale Skaderegister, FOSS.

Les også: "Campingvogn-fellen" - her er det lett å gå i baret

Har bevis – kan bruke dem

Har du ikke tatt i det en gang så avtagbare hengerfestet ditt på en stund, er det nok på høy tid å gjøre det. Slike har det med å sette seg fast hvis de ikke tas av jevnlig, og snart begynner altså fotograferingen og bøteleggingen.

– Har det vært tvil i den juridiske vurderingen av dette?

– Nei. Kameraene tar bilder av trafikkadferd, og der hvor vi får servert bevis for ureglementert adferd har vi selvsagt ingen grunn til å unnlate å reagere på det, sier Reidar Hassel.

Avtagbare tilhengerfester som aldri tas av, har lett for å ruste fast. Dermed er det duket for at en del vil få problemer når de nå må demontere sine hengerfester for å unngå sure bøter. (Foto: Saabpartspeople.com)

Bøtene vil bli sendt ut i posten på vanlig måte, som fartsbøter fra ATK-kameraene langs veiene.

Permanent feste? Vis bilen din!

Én viktig grensegang må man dog gå opp, og her skyver man ansvaret for bevisførsel over på bilistene. Det er altså viktig å være oppmerksom på én ting dersom det dukker opp en bot i posten:

– Ja, vi har ingen mulighet til å lese ut fra bilregisteret om en bil har gammeldags permanent hengerfeste eller avtagbart, som de fleste moderne biler. Dermed kommer vi til å kreve inn bøter for biler av årsmodell 1990 og nyere. De som eventuelt vil påberope seg at de har permanent hengerfeste etter å ha blitt bøtelagt vil få beskjed om å vise bilen ved en Trafikkstasjon for å dokumentere det, sier Hassel.

All grunn til å sjekke hva slags hengerfeste du har, altså – og huske å ta det av etter bruk dersom du kan. Kommer først boten i posten, så må du kunne vise at du har permanent hengerfeste for å slippe unna.

OBS: Denne saken var Brooms aprilspøk 2014. Leser du den senere, skal du altså ikke feste helt lit til det du leser...

Les også: "Bumper Dumper" - hvis du først skal "drite på draget"...