Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da denne Lexusen rullet ut fra forhandleren i 2005, var den en ekte drømmebil.

Toppmodellen LS 430 med "President" utstyrspakke (fint skulle det være). Diger V8-bensin under panseret og med alt Lexus kunne klare å komme opp med av luksusutstyr den gangen. Her kjørte du virkelig på første klasse.

Noe av det ypperste

Dette var bilen Lexus skulle utfordre Mercedes S-klasse, Audi A8 og BMW 7-serie med.

Statusmessig var den kanskje ikke helt der. Men for dem som verdsetter komfort, luksus og fantastisk byggkvalitet, var LS 430 noe av det ypperste du kunne kjøre rundt i.

Men om de koster finskjorta og vel så det som nybiler: Store luksussedaner er kjent for å også ha tape seg stygt i pris, og denne er ikke noe unntak.

LES OGSÅ: Oljesjeikenes favoritt har blitt ny

Mye bil for pengene

Nypris var på over en million kroner. Nå – 194.000 kilometer senere – får du den for under 300.000 kroner! Nærmere bestemt 289.500 kroner. Da kan vi virkelig hente fram klisjeen "mye bil for pengene".

Samtidig er det klart at dette er noe av det tryggeste du kan kjøpe hvis du først skal ha stor luksussedan med noen år på nakken.

Lexus-kvaliteten er kjent for å være helt i toppklasse. Etter såpass mange kilometer må du nok uansett påregne at det vil komme en del påkost, og det er mye her som KAN gå i stykker.

Men bilen er usedvanlig solid bygget og med fokus på at ting skal vare. Og vare.

Konservativt dashborddesign på denne LS-generasjonen, med store doser treverk.

Unik kvalitet: Er dette verdens beste SUV?

Kjøleskap

Skal vi si litt om utstyrsnivået? Lexus bygget seg opp blant annet gjennom å gi mer for pengene enn det konkurrentene gjorde.

Denne bilen er virkelig fullspekket: Oppvarmede bakseter med massasje og varme, egen audiostyring for baksetet, automatisk blending, kjøleskap (!) - og naturligvis ting som navigasjon, skinninteriør, el seter med minne, parkeringssensor og ryggesensor.

Det eneste den egentlig "mangler" er sikkerhetssystemer av typen som har kommet på markedet de siste årene. Vi tipper mange klarer å leve uten det ...

Klikk her for å se hele annonsen

Heftig akselerasjon

Under panseret finner vi altså et kraftverk av en motor. 4,3-liters bensin-V8 som feier den digre luksussleden fra 0 til 100 km/t på 6,7 sekunder.

Det tror nok de færreste når de ser bilen utenpå!

Hvis du klarer å holde deg i skinnet, skal ikke forbruket være så ille. Men dette er naturligvis ikke bilen du kjøper hvis du sitter og finregner på bensinutgiftene dine hver måned. Her handler det om skyhøy luksusfaktor – til det som i dag er en svært overkommelig pris.

Som en konge: Les vår test av Lexus LS 600h L her

LS er flaggskipet til japanske Lexus. En diger bil proppet med luksus - og etter noen år altså høyst overkommelig luksus.


LES TESTEN: Millionbilen konkurrentene bør frykte