Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Kia Sportage har blitt "ny" - men du skal nok slite med å legge merke til det utenpå.
Kia Sportage har blitt "ny" - men du skal nok slite med å legge merke til det utenpå.

Test Kia Sportage 2.0 CRDI 4WD: En bra bil har blitt enda litt bedre

Kia har finpusset litt på sin Sportage.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den slo ned en som liten sensasjon da den kom på markedet i 2010 – Kias kompakte SUV Sportage.

Tøft og sporty design, kombinert med gunstige priser og gode kjøreegenskaper, gjorde at denne Sportage-generasjonen appellerte langt bredere enn noen Kia-modell tidligere hadde gjort.

En Kia med "må ha"-faktor. Det var noe nytt.

Bilen ble da også umiddelbart en stor suksess og har solgt svært godt både i Norge og i mange større europeiske markeder.

Fire år ut i livsløpet er det klart for en facelift. I løpet av disse fire årene har det også rullet en rekke nye konkurrenter inn på markedet, Sportage har derfor ingen enkel jobb med å kapre SUV-kunder.

Testbilen er den dyreste Sportagen du kan få med manuell girkasse. Full modellbetegnelse er Sportage 2,0 CRDi 4wd Exclusive. På prislappen står det 414.400 kroner. Det er et godt hopp fra rimeligste Sportage som starter på 279.900 kroner.

Smart SUV-kjøp: Her kan du lese testen fra da Sportage kom

Hvordan er den å kjøre?

Sportage er ganske fast i understellet, uten at det går for mye på bekostning av komforten. Høyden merkes litt ved frisk svingkjøring, men mest av alt er dette en velbalansert og forutsigbar kjøreopplevelse. Her handler det om vanlig familietransport, er du ute etter heftige kjøreegenskaper, kjøper du noe annet.

Bilen imponerer imidlertid med god støydemping, her har de også Kia forbedret den i forbindelse med denne faceliften.

2-liters dieselen høres ganske godt når den blir presset, men roer seg pent ned på vanlig landeveiskjøring. Kia er generelt gode på å vite hva slags knapper de skal trykke på for at du som fører og passasjer har det bra i bilene deres. Det gjelder absolutt på Sportage også. Pluss for gode forseter.

Baksetepassasjerene kan kose seg med varme i setene, det var tidligere bare vanlig på de dyrere bilene. Og på kalde dager er det gull verdt med varme i rattet, det er også på plass her.

Norges tryggeste nybilkjøp - er det denne?

Hvordan er plassen?

Bagasjerommet er ett av klassens beste, i alle fall så lenge du også utnytter plassen under "gulvet".

Kia opererer med et offisielt bagasjeromsvolum på 564 liter. Det høres mye ut, og det er da også et lite catch her. En god del av disse literne befinner seg under bagasjeromsgulvet, i ulike "kjellerrom".

Det kan absolutt være smart noen ganger det også, men ulempen er at bilen kan bli litt kronglete å pakke.

I kupeen er det grei plass til fire voksne. Unger har naturligvis god plass, men de kan nok samtidig føle seg litt innestengte på grunn av høy vinduslinje. C-stolpen er gedigen, og reduserer sikten bakover ganske mye.

Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?

Finest utenpå eller inni?

Kia har pyntet opp litt på dashbordet også, materialkvalitet og finish er blant det bedre i denne klassen.

Kia snappet opp designeren Peter Schreyer fra VW-konsernet for noen år siden. Han står bak Sportage-designet, og har fått veldig mye skryt for det. Schreyer har også blitt en stor stjerne internt i Hyundai-Kia-konsernet og er nå både president for Kia – og ansvarlig for alt av design hos Hyundai og Kia.

Sportage står seg fortsatt bra, og det forklarer hvorfor Kia bare har gjort veldig små endringer her. Nye lykter foran og bak, nye felger og ny takantenne er blant de små nyhetene.

Du må nesten ha bil fra før faceliften for å legge merke til dette.

Det er mange særpregede linjer her, og slik sett er eksteriøret mer spennende enn interiøret. Men dette er absolutt et hyggelig sted å være. Stor og godt polstrede skinnseter, god materialkvalitet og skikkelig finish på alt av knapper og brytere. Den godeste Schreyer har nok tatt med seg litt kunnskap om dette også fra tiden i Audi.

Dette er en ulv – i Skoda-klær

Går den bra?

Såpass kompakt bil med 2-liters dieselmotor på 136 hestekrefter – det lover bra. I praksis blir vi imidlertid litt skuffet. Dette er ikke siste skrik av motorteknologi. Det ser vi på flere ting. Snittforbruk på 0.51 liter/mil er ikke spesielt imponerende. CO2-utslipp på 156 gram/km er langt bak de beste konkurrentene – og det er heller ikke særlig sprekt med 11,3 sekunder på øvelsen fra 0 til 100 km/t.

Velger du denne motoren i kombinasjon med automat, tar det enda lengre tid: 12,1 sekunder.

Likevel oppleves det i praksis som helt greit, mye på grunn av biltypen dette er. Du kjøper ikke Sportage for å drive utagerende råkjøring. Til vanlig landeveiskjøring henger den helt fint med og forbikjøringer er på ingen måte noe problem, selv med godt lastet bil. Der har den en klar fordel sammenlignet med konkurrenter som har mindre motorvolum.

Bakfra er nye lykter den største forskjellen etter at Kia Sportage har fått en facelift.

Kjøre stasjonsvogn og smile? Klart det går an!

... og hva er konklusjonen?

En allerede bra bil har fått noen små forbedringer – og henger fortsatt godt med konkurrentene.

Firehjulstrekk får du bare i kombinasjon med 2-liters diesel på Sportage - det gjør at prisen blir relativt høy sammenlignet med de rimeligste konkurrentene.

Den største styrken til Sportage er egentlig at den ikke har noen svakheter. Den scorer jevnt høyt på alle punkter – og har i tillegg gode doser med feelgood-faktor. Blant annet utstyr vi tidligere forbandt med luksus-klassen.

Her er Kia på hugget og flinke til å finne småtingene som skiller dem fra mengden.

Prismessig er testbilen på kanten til å være litt dyr. Men hvis du vil ha Sportage med 4x4, må du velge 2-liters dieselen. Samme pakke, men med 1,7-liters diesel, kommer på 354.900 kroner, altså mer enn 50.000 kroner billigere. Men da må du også ofre firehjulstrekken.

Kia har en av Norges beste nybilgarantier, hele syv år, eller inntil 150.000 km. Bilene har generelt høy byggkvalitet, her bør det ligge an til et forutsigbart og rimelig bilhold i mange år. På restverdi ligger Sportage omtrent på gjennomsnittet i klassen. Testbilen har mye attraktivt utstyr innabords, det bør gjøre denne utgaven svært lettsolgt når den dagen kommer.

Pluss: Design, allroundegenskaper, garanti

Minus: Litt dyr, motoren ikke blant de aller beste

Bil: Kia Sportage Modell: 2,0 CRDi AWD Exclusive Motor: 2-liter diesel Effekt: 126 hk / 320 Nm 0–100 km/t: 11,3 sekunder Forbruk: 0,51 l/mil ved blandet kjøring Lengde/bredde/høyde: 440185/163 cm. Bagasjerom: 564 liter Pris fra: Kr 279.900 kroner Pris testbil: 414.000 kroner

LES OGSÅ: Smart å betale ekstra for 4x4?

Sportage har blitt en stor suksess for Kia, og var merkets mest solgte bil i Europa i fjor. Også her hjemme har den markert seg godt på salgsstatistikkene.

LES OGSÅ: Plutselig var det som biltypen gikk av moten