Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Jeg har lenge vært veldig fascinert av gamle biler, da spesielt amcar. Men det er en japse som skiller seg spesielt ut blant mine favoritter også, nemlig Corolla KE70 og AE86. Jeg kom over en KE70 på finn her om dagen og fikk veldig lyst til å kjøpe denne.

Men jeg har ikke så mye erfaring med disse bilene, så jeg lurte på om du har noen tips om hva man bør se etter i en sånn bil?

Jeg har en viss peiling på biler selv, så jeg forstår at dette er en gammel bil, så å si uten motor, og ikke veldig trafikksikker, så det er ikke sånne tips jeg er ute etter, men heller om de har noen svakheter, typiske rustområder, osv.?

Tror du dette er en dårlig bil eller er det noe å gi 10–15 laken for? Det skal nevnes at jeg har en bilkyndig far og nok garasjeplass og utstyr til å få gjort en full restaurering av bilen hvis det måtte være nødvendig, men det er da noe jeg (helst) ikke har tenkt å gjøre. (Vil egentlig ikke høre min fars mening om bilen, for han er så negativ til alt som ikke er fornuftig ;-) ).

Takker på forhånd for svar! Mvh. Bjørn

Benny svarer:

Hei Bjørn

Toyota Corolla KE70 er nok en bil som av mange nesten er glemt, men som også er på vei over i klassikernes rekker. Uten at det så langt har påvirket prisene nevneverdig.

Du får en slik bil for omtrent det samme som du må betale for en kopp kaffe med et jålete navn og hvor det meste av kaffen er byttet ut med melkeskum. For småpenger, med andre ord.

Dette er fjerde generasjon av folkeklassikeren. Den kom i mars 1979 i hjemlandet Japan, mens eksporten av bilen startet i august samme år. Dette er også den siste Corolla med bakhjulstrekk. (Unntaket er EA86)

Dette er også modellen som satte "all-time high" på fabrikken med hele 2346 biler produsert på én og samme dag!

Stort enklere enn dette blir ikke en bil. Ikke så mye mer solid heller – det henger jo gjerne litt sammen.

Dette må du sjekke

Motorene kan, om de har gått langt, bruke litt olje. Slitte oljedeflektorer, ventilstyringer eller stempelfjærer er som regel årsaken.

Selvfølgelig må bremser og forstilling sjekkes. Dette er forresten første Corolla med spiralfjærer framfor bladfjærer og det merkes på kjøreopplevelsen.

Rust er nok kanskje det verste og dyreste problemet. Bakkant av kanaler, støtdemper-innfestinger og i gulvet der som A-stolpen kommer ned er typiske steder som bør sjekkes.

Det samme med nedkant dører – se innvendig langs falsen der, samt i alle plateskjøter og overganger. Du bør også ta den på en løftebukk for en litt grundig sjekk under.

Når det gjelder EA86 så er det mye av det samme som gjelder her, men det er en langt mer uvanlig bil her hjemme.

Les også: Vår test av Toyota GT86

Toyota Corolla AE86. Ikke bare tøff, med bakhjulstrekk er den morsom i tillegg

EA 86 er egentlig en slags kloning mellom fjerde og femte generasjon av Corolla-modellen.

Denne modellen har – på grunn av bakhjulstrekken- blitt veldig populær innen driftig og gatebilmiljøet. Dermed stiger også prisene.

Min påstand er at begge er suverene som enkle, billige klassikere og gjør-det-selv-biler, selv om EA86 er noe mer avansert enn den gamle KE70.

Finner du en hel, pen og god bil – så løp og kjøp!

Les også: Toyota Corolla – verdens mest solgte bilmodell

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

RX4: Både genial og litt skummel

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: