Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg er på leting etter bil til min datter som studerer og som har skaffet seg en ekstrajobb som gjør at hun trenger bil. Budsjettet ligger rundt 30.000-40.000 kroner og jeg vil gjerne ha så ny bil som mulig, både på grunn av sikkerhet (man skal jo passe på døtrene sine!) og med tanke på at det skal være noe som ikke går i stykker hele tiden.

Hun har lyst på Auris eller Polo, men jeg er fristet til å tenke litt mer utradisjonelt. Personlig er jeg svak for franske biler og en jeg har sett nøyere på er andre generasjon Renault Mégane, altså den med den meget spesielle hekken. For meg ser dette ut som utrolig mye bil for pengene som bruktbil. Har du noen spesielle råd til meg her eller er det bare å kjøpe? Vennlig hilsen Rune.

Benny svarer:

Hei Rune! Hyggelig oppdrag det der, og klart datteren din må ha en sikker bil, det er viktig! Det er forresten Renault et godt valg, de har lenge vært veldig bra på kollisjonsbeskyttelse.

Her snakker vi andre generasjon Megane, bilen kom på markedet høsten 2002, og var faktisk den første bilen i klassen "liten familiebil" som fikk fem stjerner i testene hos Euro NCAP.

Den ble også kåret til Årets bil i Europa da den kom, så starten var bra.

Det de fleste nok likevel hengte seg opp i var designet. Særlig bakenden er mildt sagt spesiell. Det var dristig satset av Renault som gjerne ville skille seg fra mengden. I etterkant blir det nok sett på som litt i overkant dristig, designet ble kraftig moderert da det var klart for tredje generasjon.

I Norge ble denne Meganen aldri noen stor salgssuksess.

Renault var på vei ned her hjemme på denne tiden og slet tungt mot biler som Golf, Focus og Corolla.

Derfor er det ikke veldig mye å velge mellom på bruktmarkedet heller, men her kan du helt klart skaffe deg utrolig mye bil for pengene! Etter å ha sjekket litt på det som ligger ute til salgs, kan jeg oppsummere kjapt med at prisbildet mildt sagt spriker. Du kan få utrolig billige eksemplarer – samtidig som det er noen selgere her som nok ikke helt skjønner hva det er de selger ... Dette er i manges øyne en ukurant bruktbil, og prisene er deretter.

Ny Renault har debutert med lav pris


Bare å prute

For deg som kjøper, gir det muligheten til å få svært mye bil for pengene. For 30.000-40.000 kroner kan du få en bil som har gått rundt 100.000 kilometer, med relativt mye utstyr innabords og altså veldig god kollisjonssikkerhet.

Men bruk tid på å finne den rette bilen!

Problemet med typiske billigbiler som dette i bruktmarkedet, er at mange eiere har gitt blaffen i å følge opp og holde dem skikkelig ved like, nettopp fordi de ikke er verdt så mye.

En bil som sist var på service i 2008 og som har kommet seg gjennom EU-kontrollene med noen skikkelige nødskrik de siste gangene, skal du ligge langt unna.

Kvaliteten er heller ikke den aller beste i utgangspunktet. Det betyr at det blir desto viktig at den har blitt fulgt opp skikkelig. Det aller beste er en-eiers bil, ideelt sett kjørt at en Renault-entusiast. Servicehefte, ryddig historikk, slitedeler byttet og gode dekk – det er viktig å sjekke før kjøp.

Så skal du også være klar over at det bør være et betydelig prutningsmonn på denne bilen, hvis ikke prisen er superlav i utgangspunktet. Særlig privatselgere kan nok forvente seg at det er fint liten interesse når de legger ut Meganen sin til salgs. For deg som kjøper er det naturligvis gunstig, her er det i aller høyeste grad kjøpers marked.

Lykke til med jakten, håper du finner et fint eksemplar!

Andre generasjon Renault Megane blir nok av svært mange bilkjøpere oppfattet som en ganske ukurant bruktbil - det gjenspeiler seg også i prisene!

Stor og komfortabel: Dette er en drømmebil for storfamiliene

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

RX4: Både genial og litt skummel

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: