Småbilen Up er minste og billigste modell fra VW i dag. Men mye tyder på at konsernet vil komme med en hel familie biler som er rimeligere enn denne.
Småbilen Up er minste og billigste modell fra VW i dag. Men mye tyder på at konsernet vil komme med en hel familie biler som er rimeligere enn denne.

Planlegger nytt billigmerke med biler fra 50.000 kroner

VW ruster opp for å møte konkurransen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volkswagen har allerede 12 forskjellige bilmerker i porteføljen sin, men de tenker ikke å gå seg med det.

Etter et par år med sterke rykter, synes det nå klart at de snart kommer til å bekrefte at nummer 13 er på vei. Nå er det snakk om et eget billigmerke – og dette gjør VW blant annet for å demme opp for ventet konkurranse fra Kina. Samtidig har de løftet Skoda mange hakk oppover de siste årene, dermed er det en ledig posisjon "under" den merkevaren.


Dacia-suksess

VW har nok også fulgt tett utviklingen til Renault-eide Dacia – som har vist at det er et stort marked for billige biler i Europa.

Dacia er et av bilmerkene som vokser raskest, og selv om bilene selges rimelig, er dette god butikk for Renault-konsernet.

Oppskriften er enkel: Bilene bygges på allerede eksisterende teknologi, der det aller meste av utviklingskostnader er tatt. Fabrikkene er svært effektive – og lønningene lave.

Dacia tar svenskene med storm – vi tror vi vet hvorfor

Bra nok? Billige nok?

Å møte dette med en eksisterende merkevare, er vanskelig. Derfor ønsker VW å starte på nytt

Utfordringen er å sørge for at man klarer å lage biler som tilfredsstiller konsernets krav – samtidig som de blir billige nok. Dette skal VW ha regnet mye og lenge på – og det har flere ganger gått rykter om at prosjektet kunne bli skrinlagt.

Derfor kjører Morten limousine hver dag


Rundt 50.000,-

Siste nytt fra Tyskland nå er at styret i VW skal behandle saken i sommer, og det er ventet at de da beslutter at produksjonen skal i gang i 2016.

Mest sannsynlig starter de i Kina, med tanke på at det også blir et viktig marked. Blant de mest interessante markedene for øvrig, regnes landene øst i Europa og Baltikum – i tillegg til India, Latin-Amerika og Afrika.

Skal de lykkes, må prisene være lave nok. Ambisjonen skal være at den første modellen vil koste rundt 50.000 kroner, da nærmer vi oss det som i dag er prisbunnen for en ny bil på det kinesiske markedet.

Pickup på kinesisk – dette er ikke hva du tror

Norske avgifter

Norge står neppe langt framme i køen når VW skal rulle ut lavprismerket sitt. Vårt avgiftssystem gjør at biler som i utgangspunktet er svært billige, mister mye av fordelen sin etter å ha vært gjennom "avgiftskverna".

Dacia etablerte seg her hjemme på nyåret i fjor, men har ikke hatt noen stor suksess så langt med sin eneste modell, lavpris-SUV-en Duster.

Les mer om Duster: Norges rimeligste SUV ble mye billigere

Volkswagen-konsernet har nå 12 forskjellige merker uner paraplyen sin, det skal ikke stoppe der.

LES OGSÅ: Dette blir en tøff SUV-utfordrer