Norges rimeligste Audi TT akkurat nå koster hyggelige 55.000 kroner. Det er grunn til vente at første generasjon TT om ikke lenge begynner å stige i pris. (Foto: Privat / autodb.no)
Norges rimeligste Audi TT akkurat nå koster hyggelige 55.000 kroner. Det er grunn til vente at første generasjon TT om ikke lenge begynner å stige i pris. (Foto: Privat / autodb.no)

Dette er Norges billigste Audi TT

Jan Erik testet TT på TV - se hva denne koster.

Audi TT var en hit fra første sekund. Det runde og særegne designet traff blink - og salgsuksessen var et faktum. Den kom i 1998 - og de første årene var det en svært populær show off-bil.

Den var dessuten ikke så dyr at den ble uoppnåelig for alle - og var blant annet tilgjengelig med en 1.8-liters turbomotor på 180 hk og forhjulstrekk. Som coupe var startprisen på denne 435.000 kroner.

Den første under 100.000,-

I ukens Broom-episode har Jan Erik med seg TT på TV. I den forbindelse har vi tatt et lite dykk i bruktmarkedet med dette utgangspunktet: Hvor billig kan du egentlig få en TT nå?

De første årgangene begynner å bli godt voksne nå. Vi i Broom laget faktisk en egen sak første gang vi så en brukt TT til under 100.000 kroner. Det var tilbake i november 2011, altså snart to og et halvt år siden. Da er det kanskje ikke så overraskende at den rimeligste i dag koster en god del mindre enn dette.

Her kan du lese saken: Audi TT til under 100.000 kroner

Nesten halv pris

Faktisk snakker vi nesten halv pris. Den rimeligste Audi TT-en på bruktmarkedet i Norge akkurat nå ligger ute til salgs på www.autodb.no - og har prisantydning på 55.000 kroner.

Her snakker vi 1999-modell, og en av årsaken til at prisen er så lav er at kilometerstanden er det motsatte, altså høy. Dette eksemplaret har nemlig rullet 309.000 kilometer.

Klikk her for å se annonsen på bilen:

Riktig eksemplar

Da er det både bra og viktig at selger i Arendal kan forsikre om at bilen har vært godt fulgt opp med servicer, og ikke bærer preg av kilometerstanden. Bilen skal ha vært brukt til langkjøring.

Den er også EU-godkjent til juni 2015, det er viktig å ha med seg når man kjøper en såpass gammel bil.

For øvrig framstår dette eksemplaret som veldig riktig, med sølv metallic utenpå og sort skinninteriør.


Mer lyst på cabriolet? Les om TT Roadster her:

Relativt anvendelig

TT er en coupe, men den har faktisk et snev av bakseteplass, så lenge de som sitter der ikke er av voksen høyde. Eventuelt kan du slå ned baksetet, da er det faktisk plass til ganske mye. Så selv om design helt klart er prioritert her, er det også en relativt anvendelig bil.

TT kom i en periode da VW-konsernet slet med til dels ganske store kvalitetsproblemer. Dette er derfor ikke verdens mest feilfrie bil. Sjekk spesielt ting som kuler og ledd i forstilling, samt bremseskivene. I tillegg har det på noen eksemplarer vært problemer med bilens instrumenter, så kontroller at disse virker som de skal.


Klassiker-potensiale

Her er det svært viktig at bilen har fått solid oppfølging underveis. Komplett servicehefte er et viktig verdipapir i så måte. Mangler dette, eller er det ufullstendig: Da bør du nok vurdere å se deg om etter et annet eksemplar.

Det er naturligvis også viktig at alt av slitedeler er skiftet. Den tekniske standen er i praksis mye viktigere enn kilometerstanden isolert sett.

Prisene på TT nærmer seg nok nå en bunn, og det er grunn til å tro at fine eksemplarer snart kan begynne å stige i verdi. Med sitt særegne og temmelig tidløse design, er dette en bil som har klassiker-potensiale.

Bilen til Christian er mer sjelden enn du kanskje tror

Det særpregete designet har tidløse kvaliteter. Det er ikke vanskelig å skjønne at TT slo ned som en liten bombe da den ble lansert på slutten av 90-tallet. (Foto: Privat / autodb.no)
Det særpregete designet har tidløse kvaliteter. Det er ikke vanskelig å skjønne at TT slo ned som en liten bombe da den ble lansert på slutten av 90-tallet. (Foto: Privat / autodb.no)

To dører til: Dette er statusbil til halv pris