Utseendet har fortsatt en betydelig drømmefaktor, men prisene gjør at SLK nå er oppnåelig for svært mange.
Utseendet har fortsatt en betydelig drømmefaktor, men prisene gjør at SLK nå er oppnåelig for svært mange.

SLK: Lekker Mercedes - til lavpris

Den ser fortsatt knalltøff ut – men prisene har rast.

I ukens Broom-sending ser Jan Erik Larssen nærmere på brukt Mercedes SLK.

To-seters roadsteren er nå på markedet i sin tredje generasjon. Det betyr at det er mye å velge mellom på bruktmarkedet etter hvert.

For mange er nok den siste utgaven fortsatt utenfor rekkevidde. Men går vi til forgjengeren, snakker vi et prisnivå som passer mange mye bedre.

Ned mot 150.000,-

Andre generasjon SLK vakte enorm oppsikt da den ble lansert. Mercedes tok med seg linjer og designelementer fra superbilen SLR og ga med det SLK et hopp opp i både image og status.

Ståltak-kabrioleten debuterte som 2005-modell. Det betyr at den begynner å få noen år på baken.

Faktisk får du denne SLK-en nå helt ned i rundt 150.000 kroner. Da begynner vi virkelig å snakke mye og lekker cabriolet for pengene. Og til denne prisen får du nå fine og "riktig" utstyrte utgaver, på biler som dette har nemlig detaljene svært mye å si.

LES OGSÅ: Denne drømmebilen var bare 20 år for sent ute

Helårsbil

Det var ikke bare designet som ble mye tøffere da andre generasjon SLK avløste den første. Den ble også en langt mer helstøpt bil, med høyere kvalitetsfølelse og langt bedre kjøreegenskaper.

Motorutvalget starter med en 1,8-liter på 163 hk som er overraskende frisk. Med denne under panseret har du på ingen måte en racerbil, men det holder. Du kan ha det moro på svingete veier, samtidig som den er utmerket på fin cruising med taket nede.

Ståltak-løsningen til Mercedes har stort sett vist seg å være holdbar og solid. Den gjør også dette til en veldig kurant helårsbil. Coupe med stort bagasjerom på vinteren – på sommeren må du være langt mer forsiktig med bagasjen, men har til gjengjeld muligheten til å kjøre uten tak hver gang været tillater det.

Elegant og solid interiør i SLK, dette har tålt årene godt!
Elegant og solid interiør i SLK, dette har tålt årene godt!

LES OGSÅ: Dette interiøret er absolutt egnet til å forføre

Bør sjekkes

Hva så med feil og problemer? Dette skriver vi i Brooms bruktbilguide:

Som vanlig på MB bør du sjekke bremseskiver foran og bak, samt endeledd/bærekuler i forstilling.

Hvis airbaglampa lyser, skyldes dette som regel en dårlig kontakt. På noen biler har det vært dårlig kontakt i sentralen til sentrallåsen, og denne må da som regel byttes.

Ståltaket stjeler ganske mye bagasjeplass når det er nedfelt, til gjengjeld har du himmelen til tak!
Ståltaket stjeler ganske mye bagasjeplass når det er nedfelt, til gjengjeld har du himmelen til tak!

Klikk her for å lese mer om SLK i Brooms bruktbilguide

Komplett servicehefte

– Dette er en ganske avansert bil og SLK har ofte mye kostbart utstyr, det kan svi godt i lommeboka hvis mye går i stykker. Derfor er det litt ekstra viktig å sjekke nøye og kjøpe et eksemplar som har vært godt behandlet, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Komplett servicehefte er et must på denne bilen. Og det skader absolutt ikke om antallet tidligere eiere er lavt. Det aller beste er å finne et eksemplar som har vært brukt som bil nummer to og som regel bare på godværsdager. Har den i tillegg stått i garasje, hatt alle servicer på merkeverksted og dessuten har en fersk EU-kontroll, kan dette være veldig mye morsom bil for en hyggelig pris, sier Benny.

Jaguar-eieren sliter rett og slett med å komme inn i bilen


Godt under 100.000,-

PS: Har du lyst på enda billigere SLK? Da skal du vite at første generasjon nå har tippet godt under 100.000 kroner på bruktmarkedet.

Den rimeligste som ligger ute på finn.no akkurat nå, har prisantydning på 79.535 koner. Dette er en 1999-modell som har rullet 185.000 kilometer. Sølvgrå og med skinnseter framstår den som en veldig riktig bil, selger reklamerer også med at den er "fin og feilfri".

Enda billigere med ståltak? Sjekk denne!


Mercedes SLK
Mercedes SLK


LES OGSÅ: Får 40-årskrise – trenger cabriolet