Toyota Arctic Trucks: Denne bilen er helt ekstrem - ser du hvorfor?

Det er en god grunn til at denne koster mye mer enn de fleste andre.

Det er dessverre rimelig mørkt på dette bildet   men her skjuler det seg en skikkeig godbit   nemlig en Toyota HiLux som har vært hos Arctic Trucks for ombygging   i størrelse 38 tommer ...
Det er dessverre rimelig mørkt på dette bildet men her skjuler det seg en skikkeig godbit nemlig en Toyota HiLux som har vært hos Arctic Trucks for ombygging i størrelse 38 tommer ...

Toyota HiLux er en pick up som du finner mange av på veien rundt om Norge - ikke minst om du kommer litt utenfor de urbane strøkene.

Den har høy driftssikkerhet, kommer seg fram der mange andre må gi tapt - og er så seig at du nærmest må lure den bak låven og sprenge den i fillebiter med en granat for at den til slutt skal gi seg.

Men selv om utgangspunktet er solid og bra - går det naturligvis an å gjøre det enda mer barskt. Det er trolig en gjeng entusiastiske islendinger som er de aller flinkeste til å modifisere disse - nemlig Arctic Trucks.

Heldigvis for bilinteresserte nordmenn har de også et kontor i Norge - nærmere bestemt i Drammen. Dit ble den bilen du ser i annonsen over sendt da den var ny - og den så IKKE lik ut da den ble hentet etterpå.

Men hovedbildet i annonsen er så mørke at det knapt er mulig å se hverken dekkene eller logoen til Arctic Trucks på siden ...

LES OGSÅ: De skal kjøre skibakken opp - med bil!

Her er annonsen etter at vi har gjort den lysere ...
Her er annonsen etter at vi har gjort den lysere ...

Mildt sagt kapabel

Arctic Trucks har flere varianter, som har fått betegnelsene 33,35 og 38 - hvor tallene står for hjulstørrelsen. Og første eier av bilen vi har funnet var ikke snauere enn at han bestilte den største mulige pakken - altså 38".

Men det er naturligvis ikke bare dekkene som utgjør ombyggingen, hele bilen heves, innerskjermene skjæres om for å passe de store hjulene, det blir montert solide skjermbreddere, modifiserer både for- og bakstilling og mye annet som du kanskje ikke ser mer en gang.

Alt sammen blir naturligvis godkjent i vognkortet.

Dette er samme typen som Top Gear brukte på sin relativt ekstreme tur til Nordpolen for noen år siden.

Her snakker vi om en mildt sagt kapabel off roader - det er det ingen tvil.

LES OGSÅ: Her er pick up for cowboyer som mener alvor

Størrelse "vulgær"

Kanskje er det nettopp til Nordpolen neste ferie skal legges til? Da er i tilfelle dette et ypperlig valg.

2011-modellen har den sterke 2,5 liters dieselmotoren - som her er på 144 hk. Det er nok til å dra deg opp de bratteste bakker og ut av de seigeste gjørmehullene.

Den er også blitt ekstra behandlet med tectyl - og har like godt to sett dekk i størrelsen "vulgært diger" - altså 38" - et med og et uten pigger.

LES OGSÅ: Større enn dette får du den ikke ...

Lang garanti

Bilen er første gang registrert i oktober 2011. Det gjør at du får med 5 år/160.000 kilometer nybilgaranti - så om du ikke kjører uvanlig mye den neste tiden går ikke den ut før i oktober 2016.

Bilen har nemlig rullet beskjedne 35.000 kilometer.

Klikk her for å se hele annonsen

Ikke for de med lakksko

Når det gjelder utstyr kan du glede deg over klimaanlegg, oppvarmede seter, multifunksjonsratt, hengerfeste og blå metallic-lakk.

Men det er naturligvis ikke luksusen som står høyest her - men framkommelighet i kombinasjon med robust holdbarhet.

Dette er en tøffing, og ikke noe for gutta med hvite skjortesnipper, lakksko og stresskoffert ...

Men de aller mest ekstreme vil kanskje savne vinsj. Men da snakker vi virkelig om ekstreme

Litt mer komfort? Les vår test av Jeep Grand Cherokee:.