Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei!

Jeg leste en interessant sak i et gammelt bilblad på hytta i helga, om det som skulle bli oppfølgeren til hippiebussen til VW. Microbus heter den. Der så det ut som det bare var noen år til den skulle komme ut på markedet, men sånn har det tydeligvis ikke gått.

Vet du noe mer om dette? Det hadde jo vært en helt herlig om den bilen kom tilbake i ny utgave! Hilsen Even.

Benny svarer:

Hei Even. Det er nok mange hippiebuss-fans som har levd i spenning rundt dette mulige comebacket. Og vi kan vel trygt si at de har blitt holdt på pinebenken også, her har det nemlig vært veldig mye fram-og-tilbake.

Historien starter tilbake i 2001, da viste VW for første gang Microbus Concept på bilutstillingen i Detroit. Den vakte stor oppsikt den gangen.

Det var nok slett ikke tilfeldig at de la dette til USA, originalen var en stor suksess der borte. Da Bobla gjenoppsto som New Beetle, var også det amerikanske markedet svært viktig, produksjonen av denne ble da også lagt til Mexico.

Nettopp New Beetle har nok hatt mye å si for det som har skjedd med Microbusen. For retro-Bobla har ikke vært den suksessen man hadde håpet på. Første generasjon ble hypet skikkelig opp før den kom, men bilen var nok et lite antiklimaks for mange.

VW ble kritisert for å ha tatt litt for lett på oppgaven. Bilen var basert på datidens Golf, og manglet nok litt for mye av det særpreget mange forventet i en Boble.

Ekte entusiast: Han lever ut bildrømmen

Ble skrinlagt

Dermed ble nok også VW-sjefene litt usikre på om at det var stort nok marked for en ny hippiebuss. Den opprinnelige planen om å starte produksjon i 2003 ble stanset. To år senere kom den offisielle bekreftelsen på at hele prosjektet var nedlagt.

I 2011 viste imidlertid VW en ny konseptbil kalt Bulli. En mindre bil enn Microbusen, men med høy retrofaktor over designet. Det siste vi har hørt om den, er at også det prosjektet er skrinlagt.

Dermed ser det altså dårlig ut for noe hippiebuss-comeback akkurat nå. Men det kan naturligvis endre seg kjapt - kanskje særlig fordi VW sliter litt med å få fart på salget sitt i USA og kan trenge en bil som gir dem både blest, oppmerksomhet og økt salg der borte. Vi får krysse fingre!

Topp 5: Disse vil vi gjerne se i ny utgave

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Dropp stasjonsvogn – spar mye penger

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: