Slik skal en gammel og god BMW M5 se ut. Dette var en av de aller siste håndbygde modellene fra BMW - og de begynner å bli svært sjeldne.
Slik skal en gammel og god BMW M5 se ut. Dette var en av de aller siste håndbygde modellene fra BMW - og de begynner å bli svært sjeldne.

BMW M5: Vanlig stasjonsvogn? Nei - denne er håndlaget!

Sjelden mulighet på norsk bruktbilmarked.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det skjer noe med BMW-entusiaster når du begynner å snakke om biler med M i modellbetegnelsen. Det er for mange en salgs hellig gral når det kommer til sportslige biler.

Bilbyggerne i Bayern har gjort lite for å skjule at de setter kjøreglede og sportslige kjøreegenskaper høyt, og produktene har en tilhengerskare som like mye kan betegnes som en ”menighet”, som vanlige entusiaster.

M5 er en slik modell. De som ble laget av andre generasjons 5-serie er etterhvert begynt å bli sjelden vare. I alle fall om du vil ha en som ser bra ut, har god historikk og ikke er et ombyggingsprosjekt.

Men nå ligger det en slik ute - 1992-modell med den "riktige" rekkesekseren på 340 hk - som framstår svært pen. Og prisen, hold deg fast, er bare 169.000 kroner. For en original M5!

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: S60 Polestar - nå jakter Volvo på BMW M3

Motor følger med ...

Bilen vi omtaler denne gangen er altså av typen med internkode E34 - som var i produksjon mellom 1988 og 1995.

Denne regnes også for å være den siste håndbygde modellen før man satset på forenklet produksjon og større volumer, og er den siste som hadde den opprinnelige rekkesekseren før man byttet til V8.

Her skal det nevnes at motoren i bilen vi har funnet er blitt byttet - etter at den originale fikk ventilras. Den gamle kan imidlertid følge med, og er du smart takker du ja til det.

Den nye er en 1994-modell som er hentet fra England, og som ifølge selger skal ha tilbakelagt 158.000 kilometer. Bilen har imidlertid gått rundt 100.000 kilometer mer enn det.

Les også: Trenger vi egentlig disse super-sedanene?

Sommerbil

Det er en herlig bil å kjøre - masse bunndrag og en lyd som kjennere kan få gåsehud av. 0-100 km/t gikk unna på rundt seks sekunder da bilen var ny.

Her er det ikke noe turbohjelp - kun en god gammeldags sugemotor. Og det er slik det skal være i de klassiske M5-ene.

I nyere tid har jo også M5 fått både turbo og to ekstra sylindre. Forrige generasjon hadde sågar V10-motor.

Bilen som selges står på sommerdekk - og det følger ikke med vinterdekk. Det er nok like greit - for noen utmerket vinterbil er M5 ikke. Dessuten bør den naturligvis spares for å måtte stri med kulde, snø og salt om den fortsatt skal leve lenge.

Les også: 500 E - slik gikk det når Mercedes tok utfordringen fra M5

"Ganske god historikk"

Historikken omtales som "ganske god" - som igjen indikerer at det er noen hull her. Det er også noen mangler - det opplyses om at vinduspyler-pumpe er defekt, airbag-lampe lyser og noe andre "små el. ting".

Hvis du liker å skru og kjenner disse bilene kan du sikkert fikse noe eller alt selv - men hvis ikke KAN det nok bli relativt kostbart å rydde opp i.

Klikk her for å se hele annonsen

Du fikk naturligvis M5 av andre generasjon 5-serie som sedan også - og slik så de originale felgene ut.

Uvanlig velholdt

Når det kommer til det positive skal det sies at bilen, utover et KN-filter, er original. Det er viktig. Her er det ikke senkesett, ettermontert turbo, stylingkit eller så mye annet som kan få entusiaster til å rynke på nesten. Men det må nevnes at de originale M5-felgene ikke ser ut til å være med.

Bilen er forøvrig hellakkert, og ser svært pen ut på bildene. Interiøret er også uvanlig velholdt - og det er tydelig at denne bilen har hatt minst en entusiastisk eier.

For en relativt lav inngangssum kan du bli den neste ...

LES OGSÅ: Torbjørn leier verksted på 170 kvm for å ta vare på BMWen