Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jaguar er kraftig på offensiven om dagen – og det skal ikke stoppe her.

Under eierskapet til indiske Tata har det meste pekt riktig vei for merket de siste årene.

Jaguar har fått breddet modellutvalget sitt, de har gjennomgått en liten designrevolusjon – og nå er ambisjonen å vokse. Fort og mye!

To store nyheter

Grunnleggende i den prosessen er to modeller som er på vei. Den ene er en SUV – Jaguars aller første – og den andre er bilen du ser "under skallet" over.

Den heter XE, og skal bli Jaguars utfordrer i en bred og attraktiv bilklasse. Vi snakker relativt kompakt sedan, og en utfordrer til storselgere som Audi A4 og BMW 3-serie.

BMW eller Audi – hva skal jeg velge?


Mondeo i forkledning

Jaguar har vært her før, med en modell som het X-Type. Den ble til da merket var eid av Ford. I praksis hadde X-Type veldig mye til felles med Ford Mondeo fra samme periode, og i ettertid har det grepet blitt sett på som en stor tabbe.

Bilen fikk fort rykte på seg for å være en Mondeo i forkledning. Det er naturlig nok ikke noe godt utgangspunkt når man tar mål av seg å konkurrere med premiummerkene, og salgstallene sto overhodet ikke i forhold til det Jaguar hadde håpet på og forventet.


X-Type ble ingen stor suksess for Jaguar, og det har drøyd lenge med etterfølgeren. Men nå er det ikke lenge til nye XE er her.


Les mer om X-Type: Beskyldt for å ikke være ekte vare

Klar om 12 måneder

Erfaringene fra dette prosjektet har nok vært viktige når Jaguar nå i noen år har forberedt et nytt angrep i denne klassen. For denne gangen tyder alt på at de gjør hjemmeleksene skikkelig.

XE har vært under planlegging i flere år, og nå er bilen langt på vei ferdig.

Planen er nemlig at den skal være i salg om 12 måneder. Jaguar har nå gitt oss et bilde av fronten og ikke minst: Av bilen, minus karosseriplater.

Denne Jaguaren er familiebil og heftig sportsbil – i ett

Helt nye motorer

XE skal inn under XF i Jaguars modellrekke, og det er grunn til å tro at de to får ganske mye til felles. Ut fra takvinkelen og C-stolpen ser vi at dette blir en typisk sporty sedan, med høy coupefaktor. Bagasjerommet er også veldig kort.

Fronten er lav, det er igjen med på å underbygge inntrykket av sporty bil.

Jaguar skal rulle ut en helt ny familie av motorer som skal være klare til denne bilen. Det handler om fire sylindre og mye effekt – samtidig som forbruk og utslipp skal være klasseledende. En helt ny fabrikk i Wolverhampton skal stå for leveransene av disse.

Mange utgaver

I utgangspunktet har bilen bakhjulstrekk, men XE skal også komme med 4x4.

Dessuten er det ventet at Jaguar ikke kommer til å nøye seg med sedan. Planen skal være å gjøre XE til en hel familie biler, med både stasjonsvogn, coupe og cabriolet etter hvert.

Vi får se nye XE i levende live senere i år.

Jaguar XJ: Sjekk hva du må betale for millionbilen nå

Lavt, aggressivt - og samtidig moderne. Slik ser fronten på kommende Jaguar XE ut. Dette blir en uhyre viktig bil for Jaguar.

AMG: Tre bokstaver som står for veldig mye moro