Fauskemannen Tom Erik Pedersen har hatt førerkort i 22 år, men likevel rukket å ha 150 biler registrert i sitt navn. Foto: Lars Antonsen (Foto: Foto: Lars Antonsen)
Fauskemannen Tom Erik Pedersen har hatt førerkort i 22 år, men likevel rukket å ha 150 biler registrert i sitt navn. Foto: Lars Antonsen (Foto: Foto: Lars Antonsen)

Kona fortviler over Tom Eriks elleville hobby

Bilentusiasten har eid 150 biler!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kona fortviler, mens ungene jubler. Sånn går det når pappa har bildilla.

Benedikte (12), Henrik (9) og minstemann Fredrik (6) lar seg ikke be to ganger når familiens siste tilvekst i bilparken skal ut på prøvetur, skriver Avisa Nordland.

En Ford Super de Luxe med 350 Chevrolet-motor er som hentet ut av en tegneserie.

Den amerikanske bilen, som ble datidens folkebil i USA på 50-tallet, er i dag en Hot Rod. Eller en gatebil i et helt spesielt segment.

Eid 150 biler

Uten tvil er det Fredrik på seks som er familiens mest bilinteresserte, i tillegg til pappa da. Men også de to eldste synes det er helt greit at pappa Tom Erik Pedersen liker biler og gjør noen nyanskaffelser nå og da.

– Vi har hatt mange forskjellige, sier barna og kan nok ha et poeng.

Fauskemannen har hatt førerkort i 22 år, men likevel rukket å ha 150 biler registrert i sitt navn.

– Når jeg ser en bil jeg ønsker meg, kan jeg bare ikke la være, sier Tom Erik, som understreker at bilkjøpene ikke er særlig god butikk.

Tom Erik Pedersens Ford Super de Luxe fra 1948 er et populært innslag i familiens bilpark. Barna Benedikte (12), Henrik (9) og Fredrik (6) er storfornøyd med bilen som er produsert 60 år før de ble født. Bilen har originalmonterte lyskastere bakerst på panseret som er justerbare fra innsiden. (Foto: Lars Antonsen, Avisa Nordland)

Servofritt

– Dette er min hobby og hobbyer koster penger, sier Tom Erik, som til daglig selger klær på Epas as.

Hva sier så kona til denne over snittet bilinteressen.

– Hun er nok litt fortvilet, men det går ikke ut over familieidyllen. Hun har nok vent seg til det. Og jeg var jo slik da hun traff meg også, smiler Tom Erik, som synes det er greit at barna liker biler.

Og hvem synes ikke det er kult når pappa kommer hjem med en 48-modell av en bil man ellers bare ser på film. Den 66 år gamle bilen har en kledelig grønnfarge, V8-motor under panseret, er uten servostyring, men har automatgir.

Innredningen er velholdt og bilen bærer langt fra preg av alderen.

Kultbil

– Slike biler er ikke enkle å få tak i, men det er ikke umulig, sier Tom Erik Pedersen, som bor i Hot Rod-byen Fauske.

Ingen steder nord for Trondheim er det samlet så mange amerikanske biler av denne typen.

anBil omtalte fenomenet Hot Rod i 2008. Den gang var det fem slike biler i Fauske og flere er kommet til. Hot Rod ble de harde 30- og 40-åras kultbil i USA og satt sammen av deler bilentusiastene plukket opp her og der. For mange er utgangspunktet bygget på A-Forden (roadster high boy), faktisk den samme bilen som Donald Duck kjører.

Den ble senere utstyrt med større motorer og forsterket i alle ledd for å tåle økt motorkraft. En typisk gatebil som vekker oppsikt når den kommer langs veien og på utstillinger. Flere har bygget om de over 70 år gamle bilene som både er godkjent og fungerer, mens andre biler er mer originale.

Veteran

En Hot Rod i god stand og modernisert er ikke helt enkel å få tak i. Du må i tillegg ganske dypt i lommeboka for å få tak i et prakteksemplar. Nybilpris er ikke uvanlig for denne typen bil. Men om bilen er dyr i innkjøp er den likevel billig å eie. Bilene er registrert som veteranbiler og har lave avgifter og forsikringspremier.

Utgiftene til drivstoff er derimot en annen sak. De fleste er utstyrt med muskelmotorer på godt over 200 hestekrefter. Men så sparer de fleste utgifter til piggdekk og slik vinterting.?For når snøen daler ned, da går hotrodene i hi. Før de nå dukker opp igjen med våren.

Les flere saker om bil i Avisa Nordlands motormagasin her

Les også: Mary (51) får en jobb ingen kvinner har hatt før henne