Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke bare med bilene sine amerikanske Tesla går egne veier.

De ønsker også å snu opp-ned på de tradisjonelle strukturene i bransjen, der man gjerne har to ledd mellom fabrikk og kunde: Egen importør og så forhandlere, som kan være enten frittstående eller eid av importøren.

Tesla kutter disse leddene og selger i praksis direkte til kundene. Dermed blir det kortere og enklere vei og ikke minst: Det blir færre fordyrende mellomledd.

Møtt problemer

Så langt alt vel. Det er bare det at denne måten å tenke på, ikke blir sett på med blide øyne i alle deler av bilbransjen.

Vi er kanskje vant til å tenke på USA som et land der fri konkurranse står sterkt, men det gjelder tydeligvis ikke på alle områder. Tesla har møtt problemer i en rekke stater, på grunn av måten de vil selge bilene sine på.

Sjokkert over Tesla-feberen i Norge

Sterke protester

Bransje-nettstedet autonews.com (krever abonnement) skriver at hele 48 av de amerikanske statene har restriksjoner rundt dette med fabrikkeide forhandlere. Av disse skal 20 stater ha regler som kan stikke kjepper i hjulene for Teslas salgsmodell.

Nå har det toppet seg i New Jersey, der det straks skal innføres nye og enda strengere regler på området. Disse reglene har akkurat blitt vedtatt, mot sterke protester fra Tesla som hevder dette vil bety slutten for deres salg i New Jersey.

Bruktimport-hit: Les mer om Nissan Leaf her

Redd for konkurranse?

Tesla har i dag to utsalgssteder og ett servicesenter i denne staten. Slik saken står nå, må disse stenge i april, fordi de da opererer i strid med reglene i staten.

Nå truer Tesla med å ta saken opp på et nasjonalt nivå og gå til sak for å få stoppet de nye reglene. De har allerede hatt flere juridiske runder på delstatsnivå.Tesla mener nemlig at dette er konkurransevridende og at reglene bare er til for å beskytte en bransje som er redd for konkurranse og ønsker å videreføre sine monopoler.

Her er tre smarte nybilkjøp


Det er full fart hos Norges første utsalgssted for Tesla som ligger på Alnabru i Oslo. Her hjemme er det heller ingen regler som sier at en bilprodusent ikke kan selge bilene sine direkte til kundene.

– Vi kan få et prisras på elbiler i Norge