Maserati gjør seg klar for SUV   i 2015 skal Levante være på markedet.
Maserati gjør seg klar for SUV i 2015 skal Levante være på markedet.

Maserati Levante: Skal lokke SUV-kjøperne med italiensk luksus

Nå er det bekreftet: Produksjonen starter neste år.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det skjer mye i Fiat-konsernet etter at de tok over amerikanske Chrysler.

En av utfordringene er at man nå har veldig mange merker og enda flere modeller: Her må det ryddes opp – samtidig som det ligger i kortene at flere nå må rendyrkes og skilles tydeligere fra de andre.

En av dem som synes å komme styrket ut av dette er Maserati.

Sterk merkevare og rike tradisjoner, gjør at Maserati for mange hører hjemme i premiumsegmentet. Her er også marginene langt større enn på hverdagslige biler – og det vil gjerne Fiat utnytte.

Kommer neste år?

Introduksjonen av ny Quattroporte og lillebror Ghibli, gjorde at salget økte kraftig i fjor, opp til 15.400 eksemplarer. Men det skal absolutt ikke stoppe der. Målsettingen for 2015 er å komme opp i 50.000. Da blir bilen på disse bildene svært viktig.

Levante er aller første SUV fra Maserati, og en bil vi har sett som konsept ganske lenge. Under den pågående bilutstillingen i Genève, bekreftet Fiat-sjef Sergio Marchionne nå at de er helt i innspurten med modellen – og at produksjonen skal starte ved Mirafiori-fabrikken neste år.

Det betyr at den sannsynligvis også kommer i salg neste år, uten at vi vet mer konkret om det ennå.

Broom-Benny testet Maserati – les mer her:

Slik ser det ut innvendig i Maseratis toppmodell Quattroporte. Nye Levante blir neppe mindre eksklusiv.
Slik ser det ut innvendig i Maseratis toppmodell Quattroporte. Nye Levante blir neppe mindre eksklusiv.

Dette italienske comebacket gikk ikke så bra ...

Mye luksus

Levante skal til en stor grad baseres på luksus-sedanen Quattroporte.

Firehjulstrekk-systemet skal også være Maseratis eget, under navnet Q4. Men på dette området skal man jobbe tett med 4x4-ekspertisen hos søstermerket Jeep, for å sikre egenskaper som tåler litt røffere forhold enn landevei.

Maserati kommer ellers til å prioritere kombinasjonen av sporty design og kjøreegenskaper, med mye luksus. Hovedkonkurrentene er de dyrere utgavene av BMW X6 og Porsche Cayenne.

Det betyr at Levante kommer til å plassere seg som en av de dyreste SUV-ene på markedet når den kommer.

LES OGSÅ: Jo da, Cayenne finnes som taxi ...

530 hestekrefter

Toppmotoriseringen blir en 3,8-liters V8 på 530 hestekrefter. Den får også en 3-liters bensin på 410 hestekrefter og en 3-liters V6 dieselmotor på 275 hestekrefter.

Sistnevnte har akkurat blitt lansert på den nye sedanen Ghibli. Det er ikke kjent om Maserati kommer til å modifisere den før den kommer inn under panseret på Levante.

Les også: Fant "ny" Maserati på låven etter 34 år

Maserati ser ikke ut til å prioritere god innvendig plass når de nå utvikler sin nye grom-SUV. Bakfra virker fasongen mest lik BMW X6 av de vi allerede kjenner til i dette segmentet.
Maserati ser ikke ut til å prioritere god innvendig plass når de nå utvikler sin nye grom-SUV. Bakfra virker fasongen mest lik BMW X6 av de vi allerede kjenner til i dette segmentet.

LES OGSÅ: Regjeringen i Hellas skulle spare – se hva de kjøpte!