Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

VW Passat CC – eller bare CC som den nå heter - var en bil som fikk ganske mye oppmerksomhet da den kom.Til tross for sitt folkelige opphav var bilen spesiell.

En coupe med fire dører var spesielt i seg selv. At en bil med fem meters lengde ikke bød på mer enn fire sitteplasser var også uvanlig.

Ellers så fulgte den gammel, klassisk coupe-oppskrift. Design fikk større prioritet enn rent praktiske løsninger.

VW Passat: 124.470 nordmenn har kjøpt denne bilen

Liten menighet

Unntaket her var kanskje at dette var mer en gilder og en cruiser – enn forsøk på en sportsbil. Eller kanskje aller mest en Grand Turisimo - en litt eksklusiv, komfortabel, passe romslig og med litt sporty snert – for mange og raske mil bak rattet.

Det er også kanskje en bil som har gått litt i glemmeboka for mange bruktbilkjøpere nå.

Modellen er kanskje smal i seg selv, men det er en menighet der – som elsker Passat CC. Mange av disse bilene er derfor både godt fulgt opp og velutstyrte. Slik entusiastbiler ofte er.

De som kjøpte ny VW Passat CC var ofte ganske rause da de krysset av i tilbehørslista og mange biler er derfor godt utstyrt.

Volkswagen Caravelle – 80-tallets kassebil-racer

Nisjebil – på godt og vondt

CC er helt klart en nisjebil. En - som allerede nevnt - ikke altfor romslig sak, men allikevel på nesten fem meters lengde. Det er med denne som med nisjebiler flest. De koster gjerne noe mer enn standardutgaven når du kjøper den. På den andre siden, taper de seg mer også. Rett og slett fordi det er et smalere marked, med færre kjøpere.

Trist for dem som skal selge. Hyggelig for dem som skal kjøpe.

Passat CC har hatt høyere verdifall enn ditto "husmor/far"-utgaver med takboks, hundebur og barenseter.

Det er prisen man må betale for å skille seg litt ut. Slik er det bare - og takk og pris for at noen er villige til å gjøre det. Det hadde unektelig vært litt kjedelig om alle kjørte stasjonsvogn.

Dessuten blir nye biler til brukte biler ganske fort. Med stygt verditap i første ledd, blir plutselig den uoppnåelige bilen oppnåelig allikevel i andre eller tredje ledd, etter som kilometerne tikker inn på telleverket og årene går.

VW Passat CC kom i 2009 og vakte betydelig oppsikt, siden har den gått litt i glemmeboka…

VW Passat: Nå er denne veteranbil

Nyere brukt er beste kjøp

Så på bruktmarkedet kan du gjøre gode kjøp. Bilene er – som vi nettopp var inne på – ikke akkurat det aller hotteste på bruktmarked.

Det ligger akkurat nå over 70 CC-er til salgs på finn.no.

Prisene starter på under 200.000 kroner. Til den prisen så får du 2009-modeller med noe over 100.000 kilometer på telleverket og 2-liters dieselmotor på 140 hk mellom forskjermene.

Disse bilene ble jo solgt i den tidsperioden hvor du ble omtrent tvangsinnlagt om du kjøpe bil med bensinmotor.

Et vel så smart kjøp er kanskje 2011-modellen. Da fikk nemlig bilene fem års fabrikkgaranti (forutsatt at de er solgt nye i Norge og ikke bruktimportert). Det er jo alltid litt betryggende og det er fortsatt et par år igjen av denne ennå

Pristillegget for en slik bil er omtrent 50.000 kroner kontra de aller første modellene av Passat CC med samme motor og kilometerstand.

En liten dose upper class i folkelig drakt

Volkswagen Passat Alltrack: Dette er smart tenkt!

God kvalitet

Den generelle kvaliteten til VW har blitt mye bedre de siste årene, så den er ikke noe dårligere enn på andre tyske biler. Noe smårusk kan jo selvfølgelig forekomme, men det gjør det jo på alle biler.

"Den er vakker, stillegående og komfortabel, og den gir deg en følelse av upper class. Du kan velge blant flere gode motor- og giralternativer, og den har pr. i dag få eller ingen konkurrenter. Som familiebil blir den imidlertid upraktisk på grunn av baksetet. Tydeligvis har design hatt større prioritet enn det rent praktiske".

Dette sitatet er noe av konklusjonen av det vi skrev etter å ha kjørt Passat CC i 2009. Les testen i sin helhet i linken under:

Test: Volkswagen Passat CC