BMW X4: Se hva BMWs nye designbombe skal koste

Flere hundre tusen kroner billigere enn storebror.

X4 er foreløpig siste modell ut i SUV familien hos BMW: Den er basert på X3, men har mer coupeaktige former.
X4 er foreløpig siste modell ut i SUV familien hos BMW: Den er basert på X3, men har mer coupeaktige former.

Hver mann – sin modell. Snart er det faktisk slik – for antallet bilmodell på markedet vokser fort.

Siste skudd på treet i BMW-familien er den coupeaktige SUV-en X4. Den følger i fotsporene til storebror, den mildt sagt kontroversielle X6. Den nye vil nok også skape debatt.

Dette er dessuten en viktig bil å merke seg designet på – for BMW har tidligere uttalte at den vil gi klare signaler om hva vi kan forvente på designfronten i framtiden.

LES OGSÅ: Er dette den mest harry SUV-en?

BMW-X4-profilen
BMW-X4-profilen

X-suksess

BMW lanserte sin første SUV, X5, i 1999, og traff blink med en gang. Siden har de bare spadd på med nye X-modeller, og alle sammen har gjort det skarpt. X1, X3, X5 og X6 er rett og slett suksesshistorier hele gjengen.

Og med den interessen det er for SUV-er nå – blir vi overrasket om ikke nykommeren med firetall til slutt ikke vil føye seg inn i den rekken.

BMW-X4-interiør
BMW-X4-interiør

LES TESTEN: Denne er best – men kjøp en annen

Ikke så ruvende

X4 blir naturlig nok ikke riktig så ruvende som X6, selv om lengde på 4,65 meter betyr at den er større enn de fleste kompakt-SUV-ene på markedet.

I utgangspunktet er dette femseter – ikke bare fire slik som var utgangspunktet i X6. Det er det nok mange som vil sette pris på.

Bagasjerommet er på 500 liter – eller 1.400 liter med baksetene langt ned.

Det er rommelig, men likevel en del mindre enn på X3, naturligvis, på grunn av den sterkt fallende taklinjen.

LES OGSÅ: Hva med en brukt-SUV til en million?

BMW-X4-bakseter
BMW-X4-bakseter

0–100 på 5,2 sekunder!

Fra start blir det tre versjoner med dieselmotor og tre med bensin. 20d og 20i blir innstegsmodellene. I Norge blir innstegsmodellen på 163 hk - og prisen på den blir fra 582.700.

Fulleffektsversjonen, på 190 hk, starter på 596.600 og er nest billigste versjon.

20d med 190 hk har et blandet forbruk på svært hyggelige 0,50 l/mil – og bruker 8 sekunder blank fra stillestående til 100 km/t.

20i er også gjerrig – 0,69 l/mil lar seg høre på en såpass voksen SUV med bensinmotor. Og den bruker kun 0,1 sekund mer til 100 km/t enn dieselversjonen.

Resten av motorene er store og sterke - og kostbare:

Bensin:

20i - 184 hk - fra 613.800 kroner

28i – 245 hk, 0–100 km/t 6,4 sek - fra 747.400 kroner

35i – 306 hk, 0–100 km/t 5,5 sek. - fra 914.200 kroner

Diesel:

20d - 163 hk - fra 582.700 kroner

20d - 211 hk - fra 751.600 kroner

30d – 258 hk, 0–100 km/t 5,8 sek - 811.800 kroner

35d – 313 hk, 0–100 km/t 5,2 sek. - 900.300 kroner

BMW-X4-forfra
BMW-X4-forfra

Hva mangler?

Det er naturligvis store forhåpninger til salget av X4. Hver fjerde bil BMW solgte i 2012 var en X-modell.

Selv om det ikke foreligger noen konkrete salgsmål ennå, forventes det at baby-X6-en skal selge mer enn storebroren. Det er ikke småtteri, når vi vet at X6 er solgt i rundt 50.000 eksemplarer årlig siden den kom på markedet første gang for fire år siden.

Lanseringen skjer alt om noen måneder, men norske priser er ikke klare enda – men den vil nok bli noe dyrere enn X3.

Hva med X2?

Da er altså X1, X3, X4, X5 og X6 på plass. Ser du noe som mangler? Jepp, det stemmer X2. Og tro ikke at det er tilfeldig.

Neida, BMW jobber naturligvis med denne også. Med utgangspunkt i en debut i 2016 ...

Klikk på videovinduet under for å se video av den nye BMWen:

http://www.youtube.com/watch?v=ckRYyfdBi_w

Spiller ikke klippet på mobile/lesebrett? Klikk her

Fleksible bakseteløsning.
Fleksible bakseteløsning.

Slik jobber Norges råeste bruktbilselger – se mer her: