Det er noe spesielt med Audi sine utgaver med femsylindret motor. For et par tiår siden var dette nemlig selve symbolet på en grom Audi. Den legendariske 2,2-literen var utgangspunkt for alt fra famliliesedaner til de råeste sportsmodellene, som S2 Coupe.

Effektnivået ble avgjort av om motoren hadde turbo eller ikke og spente fra drøyt 130 hk til 230 hk - og i ombygde utgaver mye mer! Den solide motoren har vært customisert i et utall varianter og tåler med forsterking ekstreme effekter.

LES OGSÅ: Klassisk Audi-cab til 100.000 kroner

Ikke basert på A2 ...

I dag ville kanskje enkelte tro at Audi S2 er sportsvarianten av den litt rare flerbruksbilen A2. Men det stemmer heldigvis ikke - det ville nemlig blitt en svært merkelig skapning!

S2 er fra tiden før den nye navnelogikken ble innført og er egentlig ekstremvarianten av Audi Coupe - som igjen bygger på Audi 80.

Ny i Norge kostet en S2 over 800.000 kroner i 1996 - og da kommer ekstrautstyret i tillegg.

LES OGSÅ: Nå kan du redde denne klassikeren

ABY-motoren

Vi snakker altså om en helt original 1996-modell - som betyr en av de siste utgavene før den la inn årene. Den har bare gått 189.000 kilometer, de aller fleste av dem med én voksen, kvinnelig eier i Sveits.

Siden det er en av de siste som ble laget, har den også den såkalte ABY-motoren - på 230 hk i stedet for 220.

Denne har vesentlig høyere dreiemoment (380 nm) og er også mer driftssikker.

LES OGSÅ: Kai Roger bygget versting-Audi selv

Kona sa ifra

Selgeren er en voksen bilentusiast fra Buskerud. Han trodde nesten det var for godt til å være sant, da han fant bilen på nett. Men en flytur til Sveits for å se bilen selv, og en ringerunde for å sjekke historikken, bekreftet at dette var bilen han hadde lyst på.

Utfordringen er at nå har han har tre biler til stående i garasjen, og da begynner plassbehovet å melde seg. Kona har også vært "veldig enig" i at det nå er på tide å selge en av bilene.

- Jeg har jo hatt den en stund og liker å skru litt selv. Men nå har jeg gjort det jeg skulle, så det er kanskje greit å la den gå, sier han.

Se også: Hans Fredriks fantastiske Audi S3

Audi-S2-rød

Versting

Alle Audi S2 er utstyrt med quattro permanent firehjulstrekk og akselerer i orginal utgave fra 0-100 km/t på bare 5,8 sekunder. Toppfarten var bare ubetydelig under den magiske 250 km/t-grensa.

På 90-tallet var dette virkelig en skikkelig versting - og de som er godt holdt er det fortsatt!

Vår bil virker å være blant dem. Historikken er tilsynelatende vanntett - en rekke kvitteringer er avbildet i annonsen - og bilen ser da også svært strøken ut for alderen på bildene.

Klikk her for å se hele annonsen

Det påpekes imidlertid i annonsen at noen småting i lakken må påregnes. Det er ikke snakk om store skader, men enkelte små sidebulker og et par skraper i støtfangerne.

Ikke tuklet med

Potensielle nye eiere vil også kunne glede seg over at bilen ikke har 20" felger, et uoriginalt eksosanlegg, tuning-kit eller ettermontert stylingkit. Det er fy-fy for annenhåndsverdien på en såpass sjelden og flott bil som dette.

I stedet er det de originale felgene som S-modellene hadde i sin tid - og de ser, akkurat som bilen - ut til å være bortimot strøkne.

Dette er Stians ekstremt strøkne Audi A5 2,0T

Sjelden mulighet

Innvendig er det lyst Recaro skinninteriør, de hvite S-instrumentskivene og karbonlister i stedet for trelistene som mange hadde.

Og den mørke blå lakken er også med på å gi bilen et svært pent utseende.

Kort sagt - her er det bare å løpe til mølla, som denne gangen befinner seg i Drammen.

Vi minner for ordens syld om at Audi med god hjelp fra Porsche også laget en RS-versjon av Audi 80 (1994 til 1996) - med enda mer krefter enn S2 (315 hk) - men da kun som stasjonsvogn.

Se Lisbeths Audi 80 2,8 V6