Ole Christian Østreng fra Løken kjører Nissan Leaf. - En glimrende bil også på bygda, sier han (Foto: Bjørn Ivar Bergerud, indre.no/ANB)
Ole Christian Østreng fra Løken kjører Nissan Leaf. - En glimrende bil også på bygda, sier han (Foto: Bjørn Ivar Bergerud, indre.no/ANB)

- Elbil er helt suverent på bygda

Bare for de urbane? - Nei, mener Ole Christian.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ole Christian Østreng og hans familie på Løken er en av bare 28 registerte eiere av elbil i Aurskog-Høland kommune. På landsbasis er det 21.780 elbiler og tallet stiger fort.

– Da vi fikk behov for bil nummer to etter familieforøkelse, bestemte vi oss raskt for at elbil sto øverst på ønskelista. Vi bestilte en Nissan Leaf og har vært meget fornøyde brukere i to år. Faktisk er Nissan Leaf blitt bil nummer én, foran vår Mitsubishi, forteller Østreng til Indre Akershus Blad.

Incentiver

Mange mener at elbilen kun passer for brukere i sentrums­nære strøk, hvor man får fullt utbytte av incentiver som kjøring i kollektivfeltet, gratis parkering, gratis passering av bomringen og hvor det er mange ladestasjoner tilgjengelige.

– Elbilen er like mye en bil for bygda som for byen, mener Østreng.

– Hvorfor det?

– Du kan kjøre mellom ti og 15 mil, avhengig av årstid og føreforhold. Noe mer trenger man som regel ikke til en bil nummer to i Aurskog-Høland. Elbiler, som har momsfritak, er forholdsvis rimelige å kjøpe. Dagens elbiler er meget komfortable og plassen i en Nissan Leaf kan sammenlignes med en Golf. Den holder mer enn nok til vår familie. I tillegg er driftskostnadene svært lave. I snitt koster det meg 1 krone og 50 øre per mil å kjøre elbil, inkludert utgifter til nettleie. På toppen av det hele kommer miljøaspektet. Jeg ser bare fordeler, sier Østreng.


– Kan pendles med

– Kan den brukes som pendlerbil?

– Ja, og jeg vet at noen i Aurskog-Høland pendler til Oslo med elbil. Det betinger at man kan lade batteriet på arbeidsplassen. Når man er ferdig med å bruke bilen om kvelden, er det bare å lade batteriet gjennom natta og sette seg inn i en varm bil ved bruk av timer. Så er bilen klar for bruk igjen, sier elbilbrukeren fra Løken.

– Hva er ulempen?

– Kald bil om vinteren. Det tar tid å varme opp bilen dersom den har stått ute. I tillegg sluker varmeapparatet strøm. Jeg skulle ønske bedre løsninger på dette området, og det er allerede i nyere Nissan Leafer. Utviklingen skjer fort på elbilfronten, sier han.

Helt suveren

I hverdagen går familiens bil tur/retur fra Løken til Aurskog, i tillegg til mindre småturer innad i kommunen.

– Det går veldig greit og krever liten planlegging. På lengre turer må man planlegge i forhold til hvor det er hurtigladere, når man eventuelt skal overnatte og hvor lange etapper man kan kjøre. Men som nummer to-bil er den som sagt helt suveren, også på landsbygda.

Han kunne ønske seg en hurtigladestasjon i Aurskog-Høland, hvor batteriet lades 80 prosent på om lag 20 minutter.

– Dette er en god nødløsning når man er i behov av mer energi. Elbilbygda Aurskog-Høland burde ha dette, sier Ole Christian Østreng.

Du kan lese mer om bil og trafikk på indre.no - her:

Har du synspunkter - eller lignende erfaringer? Si din mening i kommentarfeltet under:

Brooms bilekspert: Moroa kan være over før elbileierne aner det