Topp 10: De beste nybilene

Denne listen ligger det mye jobb bak.

6 x bil
6 x bil

Hvert år publiserer amerikanske Consumer Reports det de kaller sin "Top Picks".

Dette er deres kåring av de ti beste modellene i ti forskjellige kategorier, pluss at de kårer beste bil totalt sett.

Bak dette ligger det en omfattende og nitid arbeid. Consumer Reports er en uavhengig organisasjon som står bak noen av verdens mest omfattende kvalitetsundersøkelser.

Sju millioner abonnenter

De har over sju millioner abonnenter på papir og nett – og anvender denne brukermassen aktivt for å kartlegge hvordan en rekke forskjellige produkter fungerer i daglig bruk.

Når de velger ut de beste nybilene, skjer det på bakgrunn av flere kriterier. Først og fremst deres egne tester av bilene. Dessuten vekter de holdbarheten og kvaliteten på bilene. Som et tredje punkt kommer hvordan bilene har gjort det i uavhengige kollisjonstester.

Topp 10: Verdens mest solgte biler

Ikke noen kjapp test

For å bli et "Top Pick" må bilene være best eller helt i toppen av klassen i testresultatene til Consumer Reports. 260 nye bilmodeller har gått gjennom deres testprogram i forhånd av dette. Consumer Reports nøyer seg heller ikke med en kjapp test. De kjøper og eier bilene, og får dermed med seg erfaringer på samme måte som en vanlig bileier.

På kvalitet er kravet at den skal være gjennomsnittlig eller bedre enn snittet. Her legger man til grunn problemer som abonnentene har rapportert inn på til sammen 1,1 millioner kjøretøyer.

Bilene må også ha gode resultater i kollisjonstestene, både når det er snakk om rene kollisjoner eller at bilen ruller på taket.

Fjær i hatten

Når alle tall er bearbeidet og oppsummert, sitter man altså igjen med én vinner i hver klasse.

Dette er naturligvis en stor fjær i hatten for bilprodusentene, og verdifull PR for modellene som når helt opp. Som Consumer Reports selv oppsummerer det: "Med en av disse gjør du ikke noe feil".

Her er de 11 utvalgte fra Consumer Reports i 2014:

Best samlet: Tesla Model S

Over 2200 nye Tesla Model S er registrert i Norge så langt i år. Det gir denne modellen en markedsandel på nesten 5,6 prosent. Kjøperne kan glede seg over null avgift og fritak for moms - men det betyr også langt mindre avgifter til statskassen.
Over 2200 nye Tesla Model S er registrert i Norge så langt i år. Det gir denne modellen en markedsandel på nesten 5,6 prosent. Kjøperne kan glede seg over null avgift og fritak for moms - men det betyr også langt mindre avgifter til statskassen.

Best "over all“-tittelen som Tesla fikk henger svært høyt.

Begrunnelsen er at bilen er at bilen er fylt til randen med innovasjon. Den stor og mye omtalte skjermen i konsollen er nevnt. Det samme er kombinasjonen stille, lynrask, sporty men allikevel tilgjengelig med en tredje seterad og plass til syv, samt presis styring og bra design.

Selvfølgelig er også den overlegne rekkevidden i forhold til andre elbiler nevnt, men ikke ett ord om miljøaspektet.

På den negative siden nevnes prisen. I USA er dette en dyr bil.

Vi har kjørt 2000 kilometer i elbilsensasjonen


Beste liten SUV: Subaru Forester

Subaru Forester
Subaru Forester

Subaru Forester har hatt stor suksess også i Norge. Folkelig framtoning, suveren driftssikkerhet og god framkommelighet er nok det nordmenn har satt mest pris på.

I denne bedømmelsen er det imidlertid design, plass – særlig i baksetet, kjørestilling og enkelt og intuitivt interiør som får høyt scoore.

Lavt bensinforbruk og dermed lave utslipp nevnes også i begrunnelsen. Stikk i strid med det mange nordmenn opplever med boksemotorene som kjennetegner nettopp Subaru.

På det negative nevnes litt stiv og stumpete fjæring.

Les vår test her:


Beste kompakte bil: Subaru Impreza

Subaru Impreza
Subaru Impreza

Subaru Impreza får ros for at den gir mye, enkel og kjapp firehjulstrekker for lite penger. Samt at firehjulstrekksystemet er godt. Til å være en bil med firehjulstrekk berømmes den også for hyggelig forbruk og lavt utslipp.

På samme måte som Subaru Forester får den ros for enkle betjeninger og god plass, tross kompakte mål. Gode, sporty og morsomme kjøreegenskaper nevnes også.

På minussiden nevnes det at bilen har noe vei- og dekkstøy. Det gjøres dog oppmerksom på at dette ikke er veldig sjenerende.


Beste mellomstore sedan: Honda Accord

Honda Accord
Honda Accord

Honda Accord sedan (med 4-sylindret motor) omtales som en "sweet spot" på markedet. Den er konkurransedyktig priset, romslig, velutstyrt og med gode kjøreegenskaper.

Den får også ros for lavt forbruk og utslipp. Det gjøres oppmerksom på at bagasjerommet er noe mindre enn på mange av konkurrentene.

På minussiden nevnes HondaLink infotainment-system som kommer på EX-L-versjonene, som de mener ikke er pålitelig nok.


Beste sportssedan: BMW 328i

BMW 328i
BMW 328i

BMW 3-serie har satt standarden for dagens sportssedaner. 328i-modellen gir gode og velbalanserte kjøreegenskaper, kombinert med hyggelig "drag" i motoren og dermed høy morofaktor.

Samtidig er kjørekomfort, finish og materialkvalitet imponerende, leser vi i begrunnelsen. Den toliters firesylindrede motoren som er turboladet er også ganske nøysom ved bensinpumpa.

Det eneste negative er litt trangt og lavt baksete.

Test: BMW 428i xDrive:


Beste pickup: Dodge Ram 1500

Dodge RAM 1500
Dodge RAM 1500

Overraskende raffinert og innbydende står det å lese i begrunnelsen her. Det er særlig det nye bakhjulsopphenget som høster lovord for at kjøreegenskapene er så gode. Luksuriøs, romslig og komfortabel førerplass gir også plusspoeng. I tillegg er den stillegående.

Samtidig som det understrekes at V8-motoren på 5,7-liter og en 8-trinns automatgirkasse når som helst er klare for tunge tak når det trengs. Lavere forbruk enn tidligere gir ytterligere plusspoeng.


Beste luksusbil: Audi A6

Audi A6
Audi A6

Vi siterer rett fra begrunnelsen: Enkelt sagt er Audi A6 en drøm å kjøre.

Potent kompressormatet V6-motor og nydelig 8-trinns automatkasse imponerer juryen. Det samme gjør interiøret. Vi siterer igjen: Overdådig, førsteklasses design, finish og materialkvalitet og fylt til randen med de nyeste high-tech funksjoner.

I tillegg nevnes lekkert design, gode, trygge og sporty kjøreegenskaper og god plass, samt – nok en gang – hyggelig forbruk. Audi har ikke i nærheten av samme fotfeste på det amerikanske markedet som konkurrentene BMW og Mercedes har. Kanskje kan dette hjelpe?

Fortsatt kongen på haugen?


Beste miljøbil: Toyota Prius

Toyota Prius
Toyota Prius

Det kommer bare flere og flere hybridbiler, Men ingen kan matche kombinasjonen av kostnader, praktiske løsninger, og drivstoffeffektivitet som Prius leverer, skriver juryen i sin begrunnelse.

Men det stopper ikke der. Det skrytes også av romslig og praktisk interiør og kombiløsning, sammen med lavt forbruk så klart. Lav pris er også nevnt på plussiden.

Toyota Prius har forresten vunnet denne kategorien i mange, mange år på rad.

Men den får allikevel kritikk for den trinnløse girkassen som oppleves som støyende og stressende og for at den kom dårlig ut i kollisjonstesten til Institute for Highway Safety.


Beste mellomstore SUV: Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe

Pent design, drivstoffvennlig 290-hesters bensin V6-motor og god innvendig plass – uten at den blir så stor at den er vanskelig å parkere, er noen argumentene som ga Hyundai Santa Fe topplasseringen i sin kategori.

Dette sammen med størrelsen på bagasjerommet og et behagelig interiør. Kjørekomfort og pent interiør er andre argumenter.

På minussiden nevnes det at tredje og bakerste seterad er litt trang og kun egnet for barn.

Hyundai Sonata: Plutselig var de som sunket i jorden


Beste flerbruksbil: Honda Odyssey

Honda Odyssey
Honda Odyssey

Honda Odyssey – som ikke selges i Norge – er den mest komplette familiebilen man kjøpe, står det å lese i begrunnelsen.

Strek og smidig V6-motor, god drivstofføkonomi, god plass til åtte personer, praktisk og fleksibelt interiør og det hele kombinert med de mest morsomme kjøreegenskapene man får i en MPV gjorde at seieren i denne kategorien var ganske overlegen.

Enig eller uenig i noe av dette? Skriv din mening i kommentarfeltet under:

Les også: Dette kan bli et eget bilmerke