Suzuki SJ: Lei av dårlig skiføre? Sjekk denne!

Nå kan du kjøpe den spesielle "bilen".

Den ombygde, gamle Suzukien tar deg inn til hytta selv om skiføret er dårlig (Foto: Faksimile fra finn.no)
Den ombygde, gamle Suzukien tar deg inn til hytta selv om skiføret er dårlig (Foto: Faksimile fra finn.no)

Det er fortsatt massevis av snø i fjellet, men varmegrader gjør at skiføret mildt sagt kan være rufsete i de fleste deler av landet.

Seigt klister, klabber eller isete løyper er det mange som ikke har veldig sansen for. Men fatt mot – du kan allikevel komme deg til fjells om du vil.

Løsningen du her får servert, er i form av en noe tilårskommen og beltedrevet Suzuki SJ413.

Både mye bedre trekkevne og mer komfortabelt enn snøskuter, forklarer selgeren fra Trysil i annonsen.

Kjært barn – mange navn

Les vår test av Suzuki S-Cross her:

Suzuki SJ410 ble introdusert i 1982 og erstattet Suzuki LJ. Bilen ble levert med en motor på 970 ccm med en ytelse på 45 hk. Fra 1983 kom bilen i to utgaver, i tillegg til originalen kom det en utgave som var 343 mm lenger. SJ410 ble produsert fram til 1985.

I 1984 kom SJ413. Bilen ble levert med en motor på 1324 ccm med ytelse på 64 hk.

Bilen er kjent under flere navn, i USA ble den kjent som Suzuki Samurai, Suzuki Sierra og Holden Rover i Australia - og Maturi Gypsy i India.

Suzuki SJ: Tar deg direkte tilbake til 80-tallet

I de fleste land ble bilen ble erstattet av Suzuki Jimny i 1999.

Akkurat denne bilen er fra 1986 og dermed en SJ 413. Den fikk i fjor påmontert et helt nytt BRP Apache 360 belte-kit. Dermed kan den brukes der du ellers ville gått på ski eller kjørt snøscooter. Bare beltekittet alene koster omtrent de samme som forlanges for bilen.

På jobb i skogen, med å lage nye skiløyper (Foto: Faksimile fra finn.no)
På jobb i skogen, med å lage nye skiløyper (Foto: Faksimile fra finn.no)


Se hele annonsen og alle bildene her:


I annonsen kan selger opplyse oss om følgende:

Helt perfekt maskin til å legge skiløyper, preppe snøscooterløyper eller f.eks. varetransport innover fjellet.

Mye høyere trekkevne enn noen snøscooter, så sitter man i tillegg varmt og godt.

Bilen er lettstartet og velfungerende. Nylig montert ny startmotor.

Utstyrt med WARN vinsj foran.

Selger opplyser om at bilen – eller hva vi nå skal kalle den – ikke er EU-godkjent.

Vi er heller ikke kjent med hvor lovlig det er å bruke denne doningen, men at det er en morsom og litt annerledes farkost du nå kan skaffe deg er det liten tvil om. Prisen på 49.000 kroner er vel heller ikke så ille.

Om du synes det er noe kjent med denne, så stemmer nok det. Vi har nemlig omtalt bilen tidligere her på Broom.no. Les mer om den i linken under:

Suzuki SJ: Kenneth gravde fram denne – og fikk en idé