Nærmere racerbil kommer du ikke om du skal kunne kjøre på veien.
Nærmere racerbil kommer du ikke om du skal kunne kjøre på veien.

Opel Astra OPC Extreme: Opel med 300 hestekrefter

Dette er en racerbil for landeveien – finn fram hjelmen!

Det er både litt rart og litt ufortjent – det stempelet Opel har fått for å være mann med hatt-bil.

Særlig med tanke på historien. Biler som Opel Rallye Kadett, Opel Kadett GTE, Manta / Ascona 400 for ikke å snakke om Opel Lotus Omega.

Sigrid har eid sin Opel-klassiker i 45 år!

Ingen av disse egner seg for menn med det omtalte hodeplagget, eller damer med skaut. Snarere tvert imot. Dette både er og var biler for folk med hjelm.

Slik er det med den helt nye Opel Astra OPC Exreme også. Legg igjen hatten og finn fram hjelmen!

Racerbil for gata

Dette er noe av det tøffeste Opel har lagd på aldri så lenge
Dette er noe av det tøffeste Opel har lagd på aldri så lenge

Dette er nemlig det nærmeste man kommer en racerbil for gaten.

Opel Astra OPC EXTREME heter den og får en toliters turbomotor med over 300 hestekrefter som er utstyrt med en rekke high-tech-komponenter fra racingbilen Opel Astra OPC Cup.

De to bilene er i nær slekt, og OPC EXTREME er utviklet direkte fra Cup-versjonen for å ta ekte racing til landeveien.

Motoren er laget i aluminium og kreftene distribueres via en sekstrinns manuell girkasse og en differensialbrems til forhjulene.

Dette er forresten den kraftigste firesylindrede motoren Opel noen gang har produsert.

Opel Insignia Country Tourer: Dette er en perfekt Norges-bil

Inspirert av Formel 1

En seriøs bakvinge sørger for downforce når farten blir høy
En seriøs bakvinge sørger for downforce når farten blir høy

Jakten på lavere vekt er svært viktig i racing, og karbonfiberkomponenter i høy kvalitet er gjennomført mye takket være at bruk av karbonfiberkomponenter i høy kvalitet er integrert gjennom hele konstruksjonen av bilen.

Dette sterke, men lette materialet er brukt i den store takvingen, diffusoren, frontspoileren, panser, dempere, stabilisatorstag, motordeksel, felger, luftinntak og taket.

Felgene er 20 kilo lettere enn tilsvarende aluminiumsfelger. Det er selvsagt en ekstra verdifull effekt, fordi vi snakker om uavfjæret vekt, noe som gleder både ingeniører og sjåfører.

Taket på OPC EXTREME veier bare 2.6 kilo, betydelig mindre enn et ståltak som veier 9,3 kilo, en forbedring som selvsagt også bidrar til å senke tyngdepunktet. Et annet eksempel er hjulbuene, som veier bare 800 gram, i stedet for 2,2 kilo per stykk.

Godt grep

19-tommers felgene er ekstremt lette.
19-tommers felgene er ekstremt lette.

Gjennom utviklingen som har foregått gjennom i Nürburgring Endurance Championship (VLN), har Opel kommet fram til bremser og dekk som matcher de nye kreftene.

Seksstemplers Brembo-kalippere griper rundt 370 millimeters bremseskiver foran, og de 19-tommers spesialtilpassede dekkene i dimensjonen 245/35, sørger for grep og korte bremselengder

I tillegg kan dempere og fjærer justeres, slik du kan gjøre det på en ekte racerbil.

Opel Monza: Luksus-coupe på billigsalg

Tøff innvendig:

Det er slett ikke bare utenpå at denne er tøff…
Det er slett ikke bare utenpå at denne er tøff…

I jakten på det kompromissløse er det ryddet godt opp innvendig i OPC EXTREME. Baksetet er kastet ut, og et sikkerhetsbur er på plass for å gjøre bilen stivere og tryggere.

Fører og passasjer sitter godt posisjonert i spesialutviklede seter fra Recaro, som også er utstyrt med sekspunktsbelter fra Schroth. I Astra OPC EXTREME er fører og passasjer en integrert del av bilen. Kontakten mellom fører og underlaget forbedres ytterligere gjennom karbonforsterkede rattet, trukket i semsket skinn og med dekorativ gul søm.

Fargene til Opel Motorsport går også igjen i den spesialdesignede logoen som er plassert flere steder på bilen.

Les også: Topp 10: De råeste fra Opel