Ikke til å tro - nå er Subaru er større enn VW

Ikke i Norge – men i ett av verdens viktigste bilmarkeder.

Jo   det er sant. I verdens største bilmarked selger Subaru flere biler enn Volkswagen
Jo det er sant. I verdens største bilmarked selger Subaru flere biler enn Volkswagen

Subaru: En bitte liten bilfabrikk som holder til helt nederst i det venstre hjørnet av Japan og som lager litt sære og rare biler som pensjonister synes det er fint å kjøre på hytta med når det er snø på veien.

Volkswagen: En vanvittig stor bilprodusent som dekker tre fjerdedeler av Tyskland, som lider av den tyske modellsyken og som har minst én – helst flere biler – i hvert jæ....a segment.

I tillegg har de vanvittig mange motoralternativer og utstyrsvarianter. Det er biler som popper opp over alt – nesten som løvetann på plenen en varm forsommeruke.

Verden er mer enn Norge

Slik kan verden se ut fra Norge. Men det er nå en gang slik at verden faktisk er litt mer enn bare Norge.

Om vi gjør som Columbus – setter oss i en båt og seiler vestover – kommer vi etter hvert til Amerika. Der er ting annerledes.

For oss nordmenn er det nesten som å komme til bakvendtland. Der er veiene, flate, rette, brede og uten hull, samtidig som drivstoff er billig.

Ikke nok med det: Der er – og dette er vanskelig å forstå for oss nordmenn – Subaru større enn Volkswagen!

Bruktbil: Dette vil veldig mange bruktbilkjøpere ha

VW-import siden 1955

Dette betyr slett ikke at Volkswagen har hatt suksess i USA.

De startet med import av den velkjente Bobla helt tilbake i 1955, og etter en del morsomme og kontroversielle reklamer fikk de en viss suksess og hadde på det meste over tusen forhandlere spredd utover det digre kontinentet.

VW kjørte en del morsomme og kontroversielle reklamer. Mest kjent er kanskje denne.
VW kjørte en del morsomme og kontroversielle reklamer. Mest kjent er kanskje denne.

VW Golf 2014: Denne skal 10.000 nordmenn kjøpe i år

All time high hadde de visstnok i 1970 med 569.696 solgte biler. Siden har det vært litt både opp og ned. Kanskje mest ned fram til mot slutten av 2000-tallet.

I mai 2008 åpnet de et helt nytt produksjonsanlegg i Chattanooga, Tennessee etter å ha investert store summer. Planen er / var at det her skulle produseres ca. 250.000 biler i året – og at de med import fra andre fabrikker skulle ha en markedsandel på rundt 6 prosent – tilsvarende 800.000 biler i USA. Dit har de ikke kommet enda.

Mer enn 50 % i USA for Subaru

Cowboy-bil. Outback er den mest populære Subaru-modellen i USA
Cowboy-bil. Outback er den mest populære Subaru-modellen i USA

Audi A6 eller Subaru Legacy: Hvilken skal jeg velge?

USA er ett av verdens viktigste bilmarkeder. Dette vet også Subaru. Mer enn halvparten av Subaruene som produseres, selges i nettopp USA.

For å møte den økte etterspørselen, planlegger Subaru nå å utvide kapasiteten på sin monteringsfabrikk i Indiana.

De har på sin vante og litt trauste, japanske måte tatt steg for steg – bygget stein på stein, og sakte men sikkert jobbet seg opp og fram.

Det er særlig Outback-modellen som er etterspurt blant amerikanerne.

Gøy også i Norge

– For oss i Norge, er det positivt at etterspørselen etter Subaru øker, og at fabrikken i Japan har full aktivitet. I motsetning til flere konkurrenter tjener fabrikken penger også, sier informasjonsdirektør i Subaru Norge, Stian Thrane i en kommentar.

Men han har dog ikke særlig tro på at dette blir situasjonen i Norge i veldig nær framtid.

– Nei gitt, det er nok ganske urealistisk de nærmeste årene, sier han leende, men likevel fornøyd.

Les også: Norsk vinterfavoritt blir ny – og lekker