Ford Focus: Klarer noe ingen har gjort før den
Dette er rett og slett ny Europa-rekord.
De siste årene har det pågått et skikkelig kappløp mellom verdens bilprodusenter – der målet har vært å få ned Co2-utslippet kraftig.
Årsaken er først og fremst politisk press, der særlig EU har gått i bresjen med stadig tøffere krav til bilbransjen. Dermed har det blitt jobbet intenst med å videreutvikle motorteknologi for å få ned forbruk, og dermed utslipp.
1-liters motor
Nå kan Ford notere seg for en lite milepæl i så måte. De presenterer nemlig nå den første bensindrevne familiebilen på det europeiske markedet med et C02-utslipp på under 100 gram/km.
Tidligere har den prestasjonen vært forbeholdt diesel- og hybridbiler. Men med 1-liters bensinmotor på 100 hestekrefter under panseret, har Ford klart å få til et C02-utslipp på bare 99 gram/km.
Derfor bruker bilen din mer drivstoff på vinteren
Bensinmotorene kommer
Denne 1-literen har forresten fått mye skryt, og ble blant annet kåret til årets internasjonale motor i både 2012 og 2013.
Den er også et godt eksempel på at verdens bilprodusenter nå har begynt å legge store ressurser i å utvikle nye, avanserte bensinmotorer – etter at det i mange år handlet mest om diesel på dette området.
Best til småbil – bensin eller diesel?
Kommer i andre halvår
Ford har akkurat gitt Focus en midtlivsoppdatering, som blant annet innebærer noen justeringer i designet, den har blant annet fått en mer oppreist og markant grill, i tråd med Fords nye designfilosofi.
Innvendig har det skjedd ganske mye. Ford svarer her på kritikken om at Focus-dashbordet har vært i overkant rotete og har ryddet opp i knapper. Materialvalg og finish skal også holde et høyere nivå.
"Nye" Focus er i salg annet halvår 2014.
Rett i teten: Les testen vår av Focus med dieselmotor her
Slik sparer du drivstoff – og penger