Volvo V40 er først ute med Volvos helt nye motorer som skal sette ny standard i klassen.
Volvo V40 er først ute med Volvos helt nye motorer som skal sette ny standard i klassen.

Nå skal det bli morsommere å kjøre Volvo

Nye, spreke og gjerrige motorer er her.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo er en bilfabrikk med både lange og stolte tradisjoner.

Deres egne motorer er en av stolthetene. Vi snakker da om motorlegender som B18 og B20 fra Volvo Amazonens tid, vi snakker om B21 ET, turbomotoren, som kom i Volvo 240 helt tilbake i 1982, og vi snakker om de femsylindre maskinene – gjerne med turbo og 16-ventilstopper som kom i 850. Bare for å nevne noen.

Dette er bilene Volvo aldri laget

Men man skal som kjent ikke hvile for lenge på gamle bragder. Da blir man frakjørt – i bokstavelig forstand – i bilverdenen.

Nå kommer Volvo med nye motorer

Fra nå av blir det fire sylindere i alle Volvo. Alle bilene har en nye motorfamilien på plass i løper av Mai i år.

Dette vet så klart Volvo. De har lenge snakket både mye og varmt om de nye VEA-motorene sine (Volvo Engine Architecture).

Nå er de første motorene på plass under Volvo-panserne. Borte er fem- og sekssylindrede maskiner. Fra nå av er det fire hull i motorblokka som gjelder.

Dette til tross – det ser ut som at Volvo har sine ord i god behold når det gjelder både effekt, forbruk, utslipp og prestasjoner.

Ingen skal dø eller bli hardt skadet i ny Volvo

Først i V40 og V40 CC

Det er Volvo V40 som nå kan utstyres med to nye motorer i den nye DRIVE-E motorserien: 245 hk turbo T5 bensin og 190 hk D4 diesel. En nye åttetrinns automatgirkasse er også på plass.

Eventuelt med en sekstrinns manuell. Sistnevnte har utslipp helt nede i 85 gram Co2 per kilometer. Modeller med automatgir kan man få med girskift på rattet for manuelle skift.

Som den første i verden kommer D4 turbo-dieselmotoren med i-ART teknologi, med trykkrespons fra hver drivstoffinnsprøytingsdyse – i steden for en tradisjonell enkel trykksensor i fellesrøret. Motoren har 190 hk og dreiemoment på 400 Nm.

Smart i-ART

Slik fungerer i-ART systemet
Dyese fra den nye VEA-motoren

Klikk på bildene for høyere oppløsning

Se – nå gjør Volvo det igjen

Hver innsprøytningspumpe har en smart brikke på toppen som overvåker innsprøytningstrykket. Ved å bruke denne informasjonen sørger det selvjusterende i-ART systemet for at den optimale drivstoffmengden sprøytes inn ved hver forbrenningssyklus.

Denne kombinasjonen av et innsprøytningstrykk på 2.500 bar og i-ART-teknologi gir sjåføren en høyytelsesmotor, forbedret drivstoffeffektivitet og betydelig lavere utslipp.

Volvo V40 D4 med manuelt gir har et drivstofforbruk nede i 3,3 l/100 km (EU-kombinert), noe som tilsvarer CO2-utslipp på 85 g/km. Tilsvarende tall for V40 Cross Country er 4,0 l/100 km (104 g/km) med manuelt gir.

Morsom bensinturbo

Den firesylindrede bensinmotoren T5 har 245 hk og dreiemoment på 350 Nm, med åttetrinns automatgir har den et drivstofforbruk på 5,8 l/100 km (136 g/km).

Fra og med mai 2014 vil alle nye Volvo-modeller, med unntak av XC 90, være tilgjengelige med de nye motorene fra den nye drivlinjefamilien.

Etter alt å dømme skriver Volvo et nytt kapittel med motorhistorie med disse nye, gjerrige og spreke motorene.

Les vår store test av Volvo V40 her