Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Ser etter en romslig sportsbil som også kan fungere som "familiebil" og bil nr. 2.

Er fascinert av Mazda RX-8 og er ikke bekymret for forbruket, men er dette en kvalitetsbil eller må man regne med store driftsutgifter?

Benny svarer:

Hei sann!

Jeg har også alltid hatt sans for Mazdas flotte RX-modeller, liker kanskje aller best de noe eldre RX-2 og RX-3. Det er skikkelige klassikere.

For deg og ditt behov derimot, er helt klart den siste i rekken – Mazda RX-8 – det soleklart mest fornuftige valget.

Den innehar alle de egenskapene du etterspør, fire dører og helt grei plass til fire personer, en sprek, men tørst motor, og den byr også på sportsbilegenskaper og kjøreglede i stort monn.

Mazda er jo kjent for å lage veldig gode og driftssikre biler. Slett ikke uten grunn.

Unntaket er dessverre RX-modellene med Wankelmotor. Slik har det alltid vært.

Selv om RX-8 helt klart er den beste – utviklingen gikk jo framover – så er heller ikke denne helt "skuddsikker". Men jeg fraråder ikke kjøp av den grunn... Du må bare vite hva du gjør.

Mazda RX-8 byr på helt grei sitteplass for fire personer.

RX-8 ble lansert på bilutstillingen i Detroit, USA i 2001, men ble ikke satt i produksjon før i 2003. Wankelmotor med et rotorvolum på 1,3 liter og en effekt på enten 192 eller 232 hestekrefter og bakhjulstrekk.

Bilen min: Dette er Lørves Mazda MX-5

Motorproblemer

Det som har vært problemet med motorene er først og fremst tetningen mellom rotorhus og rotor. De første bilen var ganske skjøre i så måte og mange har hatt betydelig påkost på nettopp dette. De første årsmodellene hadde også startproblemer på grunn av at pluggene ble "våte" omtrent som på en gammel moped.

Jeg vil derfor veldig sterkt anbefale deg å gå for en andre generasjons RX-8, som kom i 2009. Bilen ble stadig forbedret, og mye er forandret på denne i forhold til de første bilene.

Etter det jeg kjenner til er disse bilene rimelig greie å eie, og skal normalt sett ikke by på de helt store overraskelsene. Men let for all del opp en bil med fin eierhistorikk og god servicehistorikk. En litt nøye sjekk før kjøp er også helt klart på sin plass.

Bilene har hatt et ganske stygt prisfall og de fleste er helt klart prutbare også, så du kan få morsom bil for lite penger her. Det er også litt gøy med noe som få andre har.

Som nevnt – det er både overraskende god plass og veldig hyggelige kjøreegenskaper her. Forskjellen på 192 hk og 232 hk motor er heller ikke veldig stor. Det viktigste er å finne "riktig" bil her.

Gjør en grundig jobb i forkant og kos deg med en annerledes bil til deg selv og familien i sommer!

Lykke til!

.

Mazda RX-8: En billegende takker for seg ...

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Dropp stasjonsvogn – spar mye penger

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: