Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Veldig få biler har betydd mer for motorsport de siste tiårene enn Mitsubishi Lancer Evolution. Allerede i 1992 dukket den første bilen opp – med denne enkle og herlige oppskriften:

Ta en helt allminnelig liten familiebil. Putt inn seriøse krefter under panseret. Sørg for at resten av bilen henger med – og vips har du en bil som kan kjøre fletta av de fleste andre – uten at det behøver å koste altfor mye.

18 eksemplarer i toppåret

Opprinnelig var de spreke EVO-modellene kun ment for det japanske hjemmemarkedet.

Men stor etterspørsel og betydelig ”gråimport” viste at det var flere en japanerne som hadde sansen for den familiebil-baserte råtassen med turbomotor og firehjulstrekk, og den ble snart tilgjengelig i Europa.

De første "offisielle" eksemplarene kom til Norge i mars 2004. Da snakker vi om Evo VIII. Det året ble det registrert 16 eksemplarer på norske skilter, og det skulle ikke stoppe der. Toppåret ble 2006, da ble det registrert 18 EVO IX.

Råskinnet ingen kjøper:

Kundene har fått nei

I 2007 kom det bilavgifter basert på C02. Det gjorde at EVO-ene ble mye dyrere.

1. april 2007 kostet en EVO IX 758.400 kroner i Norge. Dermed ble det slutt på moroa for vår del.

Siden 2008 har ikke den norske importøren tatt den inn i det hele tatt, interesserte kunder har fått nei når de har henvendt seg.

Mazda har også heftige saker - les mer her:

Legger ned produksjonen

Men nå er det klart for et kortvarig comeback for Lancer Evolution i Norge – og det kommer i grevens tid.

I mai stopper nemlig produksjonen av denne modellen for godt. Fabrikken i Japan tar imot bestillinger fram til 20. mars. Da setter de strek og legger ned en bilmodell som altså har vært med oss i 22 år.

Det gjør at det nå ligger an til et rush av kunder som vil sikre seg ett av de aller siste eksemplarene.

Skjedd ting med avgiftene

Den karakteristiske vingen er naturligvis på plass - dette er umiskjennelig Mitsubishi EVO.

– Vi vil ikke lagerføre bilen, men bestiller kundesolgte eksemplarer fortløpende. Forhandlerne våre har akkurat fått informasjonen om bilen, og ikke minst prisen: Etter noen uker fram og tilbake med Mitsubishi Motor Corporation, har vi forhandlet fram pris på en godt utstyrt, manuelt giret variant til 769.900 kroner, forteller Vegard Werner. Han er produktsjef for Mitsubishi i Norge.

– Altså bare noen tusenlapper mer enn bilen kostet for sju år siden?

– Ja, det er riktig. Det har skjedd en del ting på avgiftsfronten som gjør dette prospektet interessant nå, sier Werner, som allerede har flere kjøpere registrert. Han håper på i overkant av 20 kontrakter før det er helt slutt.

EVO eller Impreza WRX STI? Les mer her:

Kompromissløs kjøremaskin

Hva er det så disse kjøperne får for pengene sine? Jo, en legendarisk og kompromissløs kjøremaskin som fortsatt er tro mot det opprinnelige konseptet.

Evolution X har 2-liters turbomotor under panseret. Den yter 295 hestekrefter. Mitsubishis Super All Wheel Control (S-AWC) sørger for å plante kreftene i bakken via alle de fire hjulene, Mitsubishi beskriver det selv som et "avansert elektronisk og mekanisk 4WD-system". Dette feier bilen fra 0–100 km/t på 5,4 sekunder.

Da snakker vi tilnærmet superbil-prestasjoner. For å stoppe det hele, har bilen 350-millimeters ventilerte skivebremser fra Brembo.

Diger vinge

Mitsubishi tilbyr bilen i seks forskjellige farger. Her er det ingen knallfarger, rødt er det nærmeste vi kommer. Men de som virkelig ønsker å skille seg ut, kan naturligvis foliere i hvilken som helst farge.

Når det er sagt: Det er neppe noen som uansett kommer til å tro at dette er en helt vanlig Lancer sedan. Til det er stylingpakken absolutt tilstrekkelig utagerende. Det digre vingen på bagasjelokket er i så måte prikken over i-en – og en viktig signatur-detalj på denne bilen.

De villeste vingene - les mer om dem her:

Rendyrket kjøreglede

Til 769.000 kroner får du biler med større motor, og du får også biler som både er mer komfortable og mer eksklusive.

Men i rendyrket kjøreglede og moro for pengene er det ikke mange som er i nærheten av Evolution X. Så kan du jo ta med som en liten bonus at den både har Isofix-fester bak og barnesikring på dørlåsene bak. Med andre ord: Det går an å bruke den som familiebil også!

Tor Erik gjør nettopp det - les om hans EVO X her:

Mitsubishi Lancer Evolution er forlengst blitt en bilklassiker. Nå er det bare noen måneder til det er endelig slutt for modellen.

LES OGSÅ: Japaneren som drømte om å være en BMW