Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Vi har studert den nye Mitsubishi Outlander ganske mye i det siste. Fin bil og spennende teknologi, selv om den blir litt for dyr for oss, vi må nok vente noen år til den blir bruktbil og har fått litt verditap.

Hvis jeg har skjønt det riktig har Opel Ampera mye av den samme teknologien. Det vi trenger er en passe stor bil som kan fungere til en helgetur i ny og ne, det meste av kjøringen er til og fra jobb, jeg har 24 kilometer hver vei. Her hvor vi bor er det verken bomring eller kollektivfelt, så ren elbil er egentlig ikke så mye vits i.

Har dere noen erfaringer med Ampera?

Benny svarer:

Hei sann! De ladbare hybridbilene har veldig mye for seg. Det vi ser nå er nok bare starten på noe som kommer til bli en viktig del av bilparken etter hvert, og Mitsubishi Outlander er en svært spennende bil i så måte.

Her slipper du altså unna det som er elbilens store svakhet, nemlig begrenset rekkevidde, også kjent som rekkeviddeangst.

En ladbar hybrid fungerer akkurat som en elbil over kortere distanser, i tillegg har du altså en "vanlig" motor som gjør jobben når du skal på langtur.

Opel Ampera er også en innovativ bil. Det var veldig mye skriving og oppstyr rundt den før og rundt lansering – så ble det nesten merkelig stille.

Det er nok flere årsaker til det. Høy pris er helt klart en av dem, kanskje også at bilen ikke er blant de mest rommelige og praktiske.

Men likevel: Jeg synes det er både merkelig og litt trist at den har solgt så dårlig. Det gjelder ikke bare i Norge, det er det samme bildet i alle markeder.

Her hjemme blir den også veldig urettferdig behandlet i og med at den ikke har noen av elbilfordelene, som null avgift, fritak for moms, adgang til kollektivfelt og gratis parkering – bare for å nevne noe. Det eneste Ampera får her, er litt lavere avgift. Og det altså til tross for at de aller fleste som pendler inn og ut av en bil kan kjøre den kun på strøm. Miljømessig fungerer den altså som en elbil i denne sammenhengen.

Årets Bil i Europa – men det hjalp ikke stort

Starter på 250.000,-

Nå skjønner jeg at alt dette ikke er så aktuelt for deg. Men det som uansett bør være interessant, er at Ampera som pendlerbil vil være en skikkelig sparebøsse. Med 24 kilometer hver vei, vil du overhodet ikke ha problemer med å kjøre den som ren elbil, i alle fall hvis du kan lade på jobben. Dermed slipper du utgifter til bensin eller diesel – du kjører bare på strøm.

De eneste gangene du vil bruke bensin er når du skal på lengre turer. Da må de fleste elbileiere enten ha en ekstrabil i bakhånd, eller leie seg bil. Det slipper du!

Vi har sans for Ampera både som bil og som bilkonsept. Det er en velkjørende bil, med mye særpreg. Det som trekker litt ned er plassen, bagasjerommet imponerer for eksempel ikke. Interiøret bærer også litt preg av at dette er en amerikansk bil, men samtidig: Det er absolutt ikke noen A4-løsninger her.

I bruktmarkedet starter Ampera nå i praksis på rundt 250.000 kroner. Da for 2012-modeller som sjelden har gått særlig langt. Da har du fortsatt flere år med nybilgaranti igjen og du får en bil som på mange måter går utenpå de fleste elbiler.

Absolutt verdt å sjekke ut, spør du meg!


Opel har satt ned prisen på Ampera kraftig - spørsmålet er om uansett er for sent for denne bilen.


Les testen: Noen ganger er det ikke smart med pen dame


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Dropp stasjonsvogn – spar mye penger

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: