Denne spanske sjåføren kjørte i dag rundt på sommerdekk i sin trailer på et meget krevende vinterføre. Om ikke det er skremmende nok i seg selv, er ikke to løse ilder i førerhytta med å bedre trafikksikkerheten for sjåføren og hans medtrafikanter (Foto: Bjørn Ivar Bergerud, indre.no/ANB)
Denne spanske sjåføren kjørte i dag rundt på sommerdekk i sin trailer på et meget krevende vinterføre. Om ikke det er skremmende nok i seg selv, er ikke to løse ilder i førerhytta med å bedre trafikksikkerheten for sjåføren og hans medtrafikanter (Foto: Bjørn Ivar Bergerud, indre.no/ANB)

Stoppet med seks sommerdekk – og to ildere

– Hvis jeg ikke kjører, får jeg sparken!

– De biter ikke, sier den spanske sjåføren og viser fram to løse ilder som kryper fram i førerhytta.

Sjåføren har akkurat blitt stanset av representanter fra Statens vegvesen på en rasteplass ved fylkesvei 170 i Aurskog.

Dommen er knallhard: Verken sjåføren, de to ilderne eller kvinnen i passasjersetet får bevege seg én eneste meter før han har lagt om til vinterdekk. Det skriver indre.no.

Kryper løse rundt

– Seks dekk må legges om. Det sier seg selv at det er potensielt livsfarlig å kjøre en trailer med sommerdekk på dette føret, sier kontrolleder Uno Rogneby i Statens vegvesen til indre.no mens snø og slaps faller til bakken.

Ikke nok med at traileren har sommerdekk på et meget krevende føre, ilderne som kryper løse rundt i førerhytta er heller ikke spesielt trafikksikkert.

– Det høres meget spesielt ut. Jeg kan ikke forstå at det er lov å ta med ilder over grensen på denne måten heller, sier leder Lars Erik Skjønhaug i Norsk Lastebileierforening i Aurskog-Høland.

Sjefen sa "no"

Den spanske sjåføren har problemer med å si noe konstruktivt om ildere og trafikksikkerhet, men på gebrokken engelsk forteller han om hvorfor det er sommerdekk på traileren.

– Jeg fortalte min sjef at jeg skulle til Norge og at jeg måtte ha andre dekk. Han svarte no! Hvis jeg ikke kjører, får jeg sparken. Nå må jeg betale 6.000 euro for nye dekk. Hvor skal jeg skaffe de pengene fra? Jeg sendte bilde av snøen på veien i Norge til min sjef. Han svarte bare at jeg måtte kjøre videre. Kontrollørene sier at jeg ikke kan kjøre videre med kjettinger, men at jeg må kjøpe nye dekk. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, sier mannen, som ikke ønsker å oppgi navnet sitt, til Indre Akershus Blad.

Sjelden anmeldelse

– Forstår du at du utgjør en fare for deg selv og andre trafikanter?

– "No comprende" – jeg forstår ikke, sier den fortvilede spanjolen.

Uno Rogneby i Statens vegvesen regner med at flere vogntog får kjøreforbud.

– Ja, her vil det stå flere trailere i natt. Dessverre er det mange kjøretøy på veien som ikke er riktig skodd.

– Vil den spanske sjåføren bli anmeldt?

– Vi vurderer det, men jeg tror ikke det skjer. Slike saker blir det sjelden noe av, sier Rogneby til indre.no

Livsfarlig

Lars Erik Skjønhaug i lastebileierforeningen er fornøyd med vegvesenets aksjon.

– Hver eneste gang det er kontroll, blir jeg glad. Vi sliter voldsomt med utenlandske firmaer som ikke respekterer lover og regler i Norge. Jeg mener slike forhold som det du nå nevner må anmeldes. Våre sjåfører er redde for å kjøre på et føre som i dag. De er redde for å møte utenlandske vogntog med sommerdekk. Det er livsfarlig!

Lensmann Svein Engen ved Aurskog-Høland lensmannskontor sender en patrulje til stedet for å sjekke om ilderne er tatt inn i landet på lovlig vis.

– Uansett er det uaktsomt å ha løse dyr i nærheten av føreren på denne måten, sier han.

SISTE:

Selv om det spanske vogntoget fikk kjøreforbud, var kontrollplassen tom fredag morgen.

– Vi følger nøye med på denne saken. Jeg tror den spanske sjåføren har kjørt til Lillestrøm for å legge på vinterdekk, men er ikke 100 prosent sikker. Uansett er det snakk om kjøreforbud. Arbeidet burde skjedd på rasteplassen på Harkerud, sier leder Lars Erik Skjønhaug i Norges Lastebileierforening i Aurskog-Høland, til indre.no.

Han har snakket med politiet, som ifølge Skjønhaug ikke vil foreta seg noe i denne saken.

– Jeg har også en dialog med vegvesenet. Jeg vil vite hva som skjer videre med den spanske sjåføren, hvorfor ikke kjøredokumenter er beslaglagt og hvilke bøter som ble gitt. Dette er prinsipielt viktig for oss, sier Skjønhaug.

Du kan lese mer om bil og trafikk hos indre.no – her:

Politiet: De kjøper lastebil-lappen på svartebørsen