Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tredje generasjon Skoda Octavia har høstet mye ros – og ble blant annet kåret til Årets firmabil her hjemme i Norge i fjor.

Det er ikke så mange år siden noe sånt ville vært temmelig utenkelig.

Men VW-konsernet har hatt stor suksess med både snuoperasjon og storsatsing på Skoda – og høster fruktene av det nå.

Leke seg litt

Skoda har først og fremst bygget seg opp gjennom å være veldig mye bil for pengene og appellere til fornuftskjøperne.

Men de har også fått lov til å leke seg litt, som med den litt offroadpregete spesialutgaven av Octavia stasjonsvogn, kalt Scout. Den debuterte i forrige generasjon og ble en ganske stor suksess da.

Litt tøffere - Scout er bilen for de som vil ha en fornuftig stasjonsvogn, men samtidig tar seg råd til å skille seg litt fra mengden.

Her er førsteinntrykket av nye Octavia

33 millimeter høyere

Nå er det straks klart for Scout-utgave også av siste Octavia. Den skal debutere offisielt på bilutstillingen i Genève om noen uker, men alt nå har Skoda sendt ut de første bildene av den.

Oppskriften er den samme som tidligere. Octavia har fått en liten dose offroad-styling, blant dem skliplate under støtfangerne og markerte hjulbuer. Det er ikke snakk om store ting, men nok til å skille den ut fra en "vanlig" Octavia.

Bakkeklaringen er hevet med 33 millimeter. Det høres kanskje ikke mye ut, men det kan være avgjørende i mange situasjoner, særlig over brøytekanter og på dårlig brøytede veier (dem har vi som kjent ganske mange av i Norge).

Bilen er utstyrt med 17-tommers hjul som standard.

Alt om Skoda på broom.no – klikk her:

Tre motorer

Innvendig har denne modellen fått et spesialdesignet tre-eket ratt, med Scout-logo. Dette er naturligvis av mulitfunksjons-typen. Sannsynligvis blir det også noen andre detaljer som skal skille Scout-modellene fra resten av Octavia-familien.

Ifølge Skoda kommer nye Octavia Scout med tre motoralternativer, to med diesel og en bensinmotor.

Firehjulstrekksystemet er for øvrig femte generasjon fra Haldex. Det skal gi forbedrede 4x4-egenskaper sammenlignet med forrige generasjon.

Interiører er velkjente saker fra VW-konsernet, denne utgaven har blant annet fått endel Scout-emblemer for å skille den fra "vanlig" Octavia.

Test av Spaceback: En av de mest fornuftige nybilene du kan kjøpe

Fra 150.000,-

Litt høyere stasjonsvogner med en dose offroad-pynt har vært populære i Norge i mange år. Pionerene her er Subaru Outback, Audi (A6) Allroad og Volvo Cross Country / XC70.

I første generasjon var Scout-tillegget relativt høyt her hjemme, kontra "vanlig" Octavia stasjonsvogn med 4x4. Det gjenspeiler seg også i bruktmarkedet, det er ikke veldig mye å velge mellom.

Prisene starter nå på rundt 150.000 kroner for 2007-modeller, da gjerne med ganske voksen kilometerstand.

Subaru Outback: Slik oppsto en helt ny trend

Oppskriften er klassisk: Litt høyere bakkeklaring og en dose små-diskret offroad-styling - dermed er det klart for en ny Scout-utgave av Skoda Octavia.

SE VIDEO: Skoda Superb: Denne familiebilen lurer deg trill rundt