Mercedes C 63 AMG: Mercedes vil overgå konkurrentene - igjen

Ny modell med ekstreme ytelser er på vei.

Mercedes C klasse i AMG utgave er ikke så langt unna   og skal vises første gang i november. Men alt nå kan vi røpe en del om hva som vil skjule seg under panseret på den kommende verstingen.
Mercedes C klasse i AMG utgave er ikke så langt unna og skal vises første gang i november. Men alt nå kan vi røpe en del om hva som vil skjule seg under panseret på den kommende verstingen.

Mercedes er i støtet om dagen - og en av de kommende modellene det knyttes størst forventninger til er nye C-klasse.

I sin tid var dette ment å være volummodellen, men det er lenge siden denne kunne hamle opp med konkurretene fra BMW og Audi. Både bildene som er sluppet og faktainformasjonen om den nye modellen kan imidlertid tyde på at Mercedes har tenkt å bite skikkelig fra seg i dette segmentet også.

Nå har vi dessuten fått nyss i hvilken motor som skal sitte i den råeste utgaven - C 63 AMG. Og tuningpartneren til Mercedes skuffer ikke!

Mercedes C-klasse blir større og mer eksklusiv - samtidig som den blir hele 100 kilo lettere i ny generasjon.
Mercedes C-klasse blir større og mer eksklusiv - samtidig som den blir hele 100 kilo lettere i ny generasjon.

Størst

AMG leverer noen av de mest avsindige motorene som er plassert i "vanlige" personbiler. De har mange legendariske modeller på samvittigheten allerede - og i effekt og volum overgår de ofte sine to tyske hovedkonkurrenter.

Forrige generasjon C 63 AMG var for eksempel på gigantiske 6,2 liter, slik navnet antyder, og V8-eren hadde fra 457 hk. Til sammenligning var forrige generajon av M3 en 4-liters V8-er på 420 hk.

Kommende M3/M4 går bort fra V8-eren og har 431 hk.

C 63 AMG har tenkt å være hvassere enn som så. En god del hvassere til og med...

LES OGSÅ: Mercedes C-klasse: Klarer du å gjette hva denne koster?

480 hk

Ifølge velinformerte Autocar beholder nemlig C 63 AMG de åtte sylindrene. Og selv om de nedskalerer volumet fra 6,2 til 4 liter, så blir såvisst ikke effekten strupet. Rundt 480 hk skal være til rådighet.

Det er betydelig mer enn både dagens og kommende BMW M3/M4 kan by på. Det er også mer enn dagens Audi RS4, med sine 450 hk.

Slik ser det ut inne i den nye C-klassen. Også her er det fokus på sporty design - samtidig som materialkvaliteten skal være høy.
Slik ser det ut inne i den nye C-klassen. Også her er det fokus på sporty design - samtidig som materialkvaliteten skal være høy.

Annerledes valg – se hva Cadillac gjør her!

Større og lettere

Nye C-klasse vokser med 9,5 centimeter i lengden, opp til 478,6 centimeter. Den blir også fire centimeter bredere.

Men selv om bilen har blitt større, er den 100 kilo lettere enn forgjengeren, takket være utstrakt bruk av aluminium. I tillegg skal den være klasseledende når det kommer til luftmotstand.

Resultatet av alt dette, kombinert med mer hestekrefter, bør være nok til å sørge for en god dose med vann i munnen til enhver bilentusiast ...

Mercedes går for et sporty og coupe-inspirert design på nye C-klasse.
Mercedes går for et sporty og coupe-inspirert design på nye C-klasse.

LES OGSÅ: Dette er stasjonsvogn for de virkelig rike

Ikke 4x4

Mercedes har foreløpig ingen planer om å gjøre bilen litt mer sivilisert gjennom firehjulstrekk, slik de har gjort med E 63 AMG 4Matic og A 45 AMG. Her er det god gammeldags bakhjulstrekk som gjelder - i følge ryktene.

Bilen er ventet å vises første gang mot slutten av året. Da kommer sedanversjonen, og etterhvert kommer de andre på løpende bånd, stasjonvogn, coupe og cabriolet.

Vanlig C-klasse treffer det norske markedet i mars, som sedan, mens stasjonsvogna kommer i september.

LES OGSÅ: Mercedes C-klasse: – Er jeg dum som ikke vil ha denne?