Nissan Pathfinder er en av de glemte SUV-ene på markedet. Som personbil ble den altfor kostbar, derfor ruller de fleste eksemplarene rundt med skillevegg bak forsetene og grønne skilter.
Nissan Pathfinder er en av de glemte SUV-ene på markedet. Som personbil ble den altfor kostbar, derfor ruller de fleste eksemplarene rundt med skillevegg bak forsetene og grønne skilter.

Pathfinder: Glemt SUV kan være et smart kjøp

Her får du stor sjuseter som ikke gir seg så lett.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Hva tror du om Nissan Pathfinder personbil, sjuseter? Cirka 250.000 kroner. Trenger ny familiebil og tror dette er tryggere kjøp enn mange av de tyske? Hilsen Andreas.

Benny svarer:

Hei Andreas. Her har vi å gjøre med en av de litt glemte bilene på bruktmarkedet, selv om den var med oss i mange år. Den kom i 2005.

Pathfinder er en stor og grovbygget sak. Under skallet er mye identisk med pickupen Navara, og det merkes på kjøreegenskapene. Der biler som Mercedes ML og BMW X5 først og fremst er laget for å være komfortable på landevei, er Pathfinder en offroader i ordets ekte forstand: Den tar seg fram i skikkelig ulendt terreng og kan også trekke tunge lass.

Rammekonstruksjon er bra for alt dette – men medfører mer primitive veiegenskaper enn de beste konkurrentene.

Som sjuseters SUV har den egentlig ikke mange konkurrenter, hvis vi ser bort fra de opplagte japanerne Toyota Land Cruiser og Mitsubishi Pajero. Når Pathfinder likevel har levd et liv i skyggen, har nok det først og fremst mye å gjøre med at den ble altfor dyr som personbil.

Jeg vil tippe av minst 90 prosent av Pathfinderne på norske veier har blitt registrert som varebiler.

Nå som de eldste nærmer seg ti år, begynner det å koste lite å bygge dem om til personbiler. Dermed vil nok bestanden av disse øke en del, det kan også løfte prisene på de varebilregistrert eksemplarene litt.

Enda større med 4x4? Sjekk denne!

Nesten bare varebiler

Til 250.000 kroner er dette helt klart mye bil for pengene. Stor SUV, sju seter, ganske sterk dieselmotor og gjerne automat. Mange biler har også bra med utstyr.

Selve seteløsningen er litt spesiell. Pathfinder har nemlig svært lav sittepute i baksetet. Her sitter ikke voksne særlig godt, men unger og barneseter bør ikke være noe problem.

De to bakerste setene er i litt kjent stil "nødseter", men de duger på kortere avstander.

Pathfinder er en god bil rent teknisk sett. Sjekk for sikkerhets skyld bakbremser, og at det ikke er rust på bremseskivene. Sjekk også lenkarmene i forstillingen. Biler som bærer tydelig preg av å ha blitt brukt til offroadkjøring, bør du undersøke godt før kjøp. Vi har også hørt om rust rundt omkring på karosseriet, særlig bakluker og tak har blitt rammet.

De eldste bilene har altså blitt ni år nå. Da er det all grunn til å sjekke grundig før du kjøper.

Få eiere og ikke altfor høy kilometerstand er et godt utgangspunkt, sjekk også at bilen har vært skikkelig fulgt opp med servicer og bytte av slitedeler.

Funksjonelt og ryddig dashbord i Pathfinder, men finish og materialkvalitet kan ikke kalles eksklusivt.

Vi har testet den: For millionærer som virkelig vil snobbe ned

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Dropp stasjonsvogn – spar mye penger

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: