Neste år er den veteranbil - nå er denne Suzuki-Jeepen til salgs i Oslo, med en kilometerstand som forteller sitt om begrenset bruk, (Foto: Faksimile fra www.finn.no.)
Neste år er den veteranbil - nå er denne Suzuki-Jeepen til salgs i Oslo, med en kilometerstand som forteller sitt om begrenset bruk, (Foto: Faksimile fra www.finn.no.)

Suzuki-jeep: Dette begynner å bli sjeldne saker

En ekte 80-tallshelt – denne kan bli din.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Suzuki-Jeepen var en ekte farsott på 80-tallet. En enkel, ukomplisert og rimelig bil – breddfull av sjarm.

De fleste eksemplarene hadde i tillegg kalesjetak. Vips hadde man en småtøff cabriolet på sommeren, så fikk det heller våge seg at det kunne bli både vindfullt og kjølig på de kalde vinterdagene.

Enkel og primitiv

Nå skal vi heller ikke legge skjul på at konstruksjonen var primitiv og at kjøreegenskaper tydeligvis ikke var noe Suzuki prioriterte høyt underveis i utviklingen (for å si det litt diplomatisk). Men det klarte de fleste eierne fint å leve med.

Nå begynner det å bli langt mellom dem – og det begynner å bli enda lenger mellom de fine eksemplarene.

De fleste har enten blitt kjørt i hjel i terrenget, eller de har rustet bort. Rusten hadde nemlig et skummelt godt tak på disse bilene. Derfor er det ikke ofte det kommer fine eksemplarer på bruktmarkedet.

Plutselig var de som sunket i jorden


Lav kilometerstand

Men her er et eksemplar som det ser ut som årene har fart veldig pent med.

Trond fra Oslo selger nemlig morfars gamle bil. Det er en SJ 410, med fast tak. Registrert for to – men det bør neppe by på problemer å få inn et baksete i tillegg dersom man ønsker det.

Bortsett fra at bilen ser både hel og pen ut, er det kilometerstanden som virkelig skiller seg ut her. 1985-modellen har nemlig ikke rullet mer enn 49.200 kilometer.

Klikk her for å se annonsen på bilen

Forsiktige typen

– Jeg overtok den i 2004, og har benyttet den hele året, med stor glede. Min morfar kjøpte den ny og han var av den forsiktige typen, da var det primært bare sommerbruk. Etter hans bortgang ble Suzukien overført til min mor. Jeg har brukt den siden, forteller Trond og legger til:

– Den er fantastisk morsom å kjøre, vekker oppsikt uansett hvor!

Sommerkjøring

En titt på bildene i annonsen hans er egnet til å transportere oss direkte tilbake til 80-tallet.

Med tidsriktige BN-skilter (det hotteste du kunne ha på bilen den gangen), en stereo der du nok bare kan glemme å få inn noe så nymotens som CD-er – og speedometer som nøyer seg med å gå til 140 km/t. Det er nok forresten like greit, dette er ikke en bil som er laget før høye hastigheter!

Sommerkjøring mellom Oslo og Drøbak – som dette eksemplaret hovedsaklig har drevet med – derimot: Der bør den være helt perfekt!

Her er en annen offroader til lavpris

Stått i to år

Å prise en slik bil er ikke helt enkelt. Trond har lagt seg på 37.500 kroner, pluss omregistrering. Men han er også åpen for bud.

– Hvorfor selger du?

– Den blir ikke brukt og jeg har ikke tid eller kunnskap til å mekke. Nå har den stått i cirka to år men starter alltid. Denne type bil har ikke godt av å stå stille, så den trenger litt mosjon før den er i toppform igjen.

– Det er en skikkelig maskin. Alt er manuelt og mekanikken høres og kjennes i hele kroppen. Det er umulig å ikke ha et glis om munnen når du kjører den, avslutter selgeren.

Se hva de falt pladask for på sydenferien

Primitiv og enkel - men breddfull av sjarm. Dette var en skikkelig slager på 80-tallet. Nå er det ikke mange igjen av Suzuki-jeepene.

LES OGSÅ: Hot på 80-tallet – i dag er det sjeldent