Nissan Leaf er en stor suksess på det norske markedet. Så langt i år er dette Norges tredje mest solgte personbil.
Nissan Leaf er en stor suksess på det norske markedet. Så langt i år er dette Norges tredje mest solgte personbil.

Leaf: Nå er dette Norges mest solgte bil

Rett i teten etter nyttår. Les om vinnere og tapere:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

2013 ble året da elbilene fikk det store gjennombruddet i Norge.

Mye handlet om Tesla Model S som var den store snakkisen på bilfronten. Men målt i salgstall var Nissan Leaf den store vinneren. Nissans elbil endte til slutt opp som tredje mest solgte bilmodell i Norge.

I 2013 ble det registrert 4604 Nissan Leaf på norske EL-skilter. Det er mer enn en dobling fra 2012.

Kort prosess

Og mye tyder på at Leaf skal fortsette der den slapp. Elbilen har i alle fall fått en meget god start på 2014. De rykende ferske januartallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at Nissan Leaf er Norges mest solgte bil i januar.

Leaf gjør kort prosess med tøffe konkurrenter som Toyota Auris og VW Golf. 650 registrerte Leaf gir en klar førsteplass. Det gir en markedsandel på 5,7 prosent bare for denne modellen. Det er også opp hele 145,3 prosent i forhold til samme måned i fjor. Her er det altså en bilmodell som virkelig har vind i seilene!

Elbilfeberen raser i Norge. Nissan Leaf er mest solgte bilmodell i oktober - og holder en svært sterk fjerdeplass på statistikken så langt i år.


Topp 10: Disse bilmerkene er mest premium

Forsiktig Golf-start

Toyota Auris endte på andreplass i fjor og den plassen holder den også i januar. 563 biler gir den et lite forsprang på de siste årenes suverene ener, VW Golf.

Golf starter nemlig litt mer forsiktig i år. 465 biler ble det i januar, her har vi imidlertid en sterk mistanke om at Golf kommer til å slå grusomt tilbake utover vinteren.

Fjorårets store komet Mazda CX-5 holder fortsatt farten oppe, den starter året på en fjerdeplass.

På sjuendeplass finner vi en nykommer som har fått en god start. Suzuki S-Cross har som ambisjon å få fart på et Suzuki-salg som har vært heller labert de siste årene. Det er trangt i denne klassen – men S-Cross biter bra fra seg i januar med 314 biler.

800 nordmenn kjøpte den usett

BMW på tredje

På merkefronten er Toyota helt sikkert fornøyd med starten på året. De er nemlig største bilmerke i januar, snaut 150 biler foran fjorårsvinner Volkswagen. VW åpner året forsiktig, ned 19 prosent sammenlignet med januar 2013.

Av de mest solgte merkene har BMW virkelig fått en kanonstart. I januar er de Norges tredje mest solgte bilmerke, særlig storsalg av 3-serie og X3 drar opp.

Det er som kjent ikke enkelt å spå om framtiden, men vi tar likevel sjansen på å slå fast at det nok er veldig små sjanser for at BMW ligger så høyt når vi nærmer oss slutten av 2014.

En Toyota er snillest i hybridklassen – les mer om den her:

Volvo og Ford rygger

Også Nissan åpner sterkt, med pluss 39,3 prosent. Av de store volummerkene er det størst minustall hos Volvo og Ford. I fjor knivet de lenge om tredjeplassen.

I år starter Volvo på sjetteplass, med minus 23,7 prosent. Ford er på sin side helt nede på niendeplass. Den tradisjonelle storselgeren Focus starter året svakt, eneste Ford inne på topp 20 av modeller er Kuga på en 19. plass.

LES OGSÅ: Volvo ble vippet av tronen på hjemmebane

Ikke Tesla-feber

En elbil topper altså og vi har også Volkswagen e-up! inne på plass 11. Med hva med mye omtalte Tesla Model S?

Til sammen kom det inn like i underkant av 2000 nye eksemplarer i fjor. I januar ble det registrert ytterligere 132 eksemplarer, det gjør at Tesla er nummer 18 på merkestatistikken når årets første måned er unnagjort. Vi har en mistanke om at de kommer til å øke fra det nivået utover i året.

Tøff kamp: Ford Kuga møter VW Tiguan til duell


Slik har bilsalget startet i 2014:

tabell-januar


Her er tre smarte nybilkjøp