Slik ser det ut inne i nye Mercedes V-klasse. Prisene på nykommeren er nå klare, den starter på  639.900 kroner for rimeligste versjon.
Slik ser det ut inne i nye Mercedes V-klasse. Prisene på nykommeren er nå klare, den starter på 639.900 kroner for rimeligste versjon.

Mercedes V-klasse: Dette tror du ikke når du ser den utenpå

Ny Mercedes er luksus for storfamiliene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når vi snakker om mennesketransport framfor varetransport, da er ikke "kassebil" så ofte noen hedersbetegnelse.

Opphavet er ofte nettopp en varebil som har blitt forfinet og fått noen ekstra seter. Og vips har man laget stor personbil - på en billig måte.

Ny standard

Men det kan gjøres på en eksklusiv måte også.

Nettopp det har vært målsetningen til Mercedes, som kommer med en helt nye V-klasse til våren. Her setter de ny standard på hvordan mange mennesker kan fraktes romslig og samtidig komfortabelt, i nettopp en "kassebil".

Nye Mercedes V-klasse skal bli en komfortabel og luksuriøs bil for storfamilien.

Mercedes har både lange og stolte tradisjoner med å bygge velutstyrte, komfortable og luksuriøse biler. Nå tar de disse tradisjonene med seg til et nytt segment.

Innvendig kjenner man igjen elementer fra kommende C-klasse og fra luksusbilen S-klasse. I kjent Mercedes-stil vil den kunne utstyres etter kundes ønsker og komme i mange varianter.

Les vår test av overdådige Mercedes S-klasse her

Mange muligheter

V-klasse vil blant annet leveres i både kort og lang utgave, og med flere forskjellige setekonfigurasjoner – som også kan gjøres om til seng på noen utgaver. Man kan også velge om man vil ha skyvedør på bare den ene siden, eller på begge.

På motorsiden er de seksylindre alternativene borte nå. Ved lanseringen presenteres tre motoralternativer, alle basert på den samme 2,1-liters dieselmaskinen.

V 200 CDI byr på 136 hestekrefter og 330 Newtonmeter, V 220 CDI på 163 hk og 380 Nm, mens toppversjonen V 250 Bluetec yter 190 hk og 440 Nm.

V 250 Bluetec leveres standard med 7G-Tronic Plus girkasse med padleshift på rattet, mens V 200 CDI og 220 CDI V har sekstrinns manuelle kasser som standard, men kan leveres med automatgir som tilvalg.

I kjent Mercedes-stil vil nye V-klasse kunne tilbys i mange varianter

Mercedes E-klasse – den store familiedrømmen:

Lavere forbruk – samme ytelser

Ny C-klasse kommer snart, les om den her:

Ifølge Mercedes er drivstofforbruket redusert med 28 prosent, til tross for tilsvarende ytelser.

Nye V-Klasse vil bli utstyrt med det aller meste av de nyeste sikkerhetsfunksjonene.

En annen nyhet er at bilene vil bli utstyrt med Sidewind Assist, som stabiliserer bilen ved kraftig sidevind.

Også designmessig får bilen et godt løft. Likheten med de mer allminnelige familiebilene er påtakelig, og bilen har til tross for en svært praktisk form også harmoniske og pene linjer.

Også som varebil

Den vil også leveres som varebil og får da navnet Vito.

Bilen, som bygges i Spania, lanseres offisielt i mars i år.

Les også vår test av Mercedes GL her: