Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er elbilfeber i Norge – og det merkes ikke bare på registreringsstatistikken for nybiler.

Det gjenspeiler seg også i bruktmarkedet.

Ikke alle har mulighet – eller lyst – til å kjøpe helt ny elbil. Men problemet for de som er ute etter brukt elbil, er at markedet her er temmelig begrenset.

Fra Frankrike

Skal du ha fullverdig bil som går på strøm, er det nemlig ikke veldig mye å velge mellom. En modell skiller seg ut som den store favoritten – nemlig Nissan Leaf.

Helt siden introduksjonen har den vært en eneste stor suksess for Nissan.

Leaf ble tredje mest solgte bilmodell i Norge i 2013 – samtidig var den også en av de mest populære modellene på bruktimport.

Blant annet har det kommet mange biler fra Frankrike, noe som har en helt spesiell forklaring.

LES SAKEN: Vi støvsugde Frankrike for bruktbiler

På plass i bruktbilguiden

I skrivende stund ligger det rundt 230 brukte Leaf ute til salgs på finn.no. "Prisbunnen" ligger rundt 150.000 kroner. Da snakker vi 2011-modeller, med kilometerstand typisk et sted rundt 30.000.

Leaf er nå på plass i Brooms store bruktbilguide. Og bilekspert Benny har et godt råd til alle de som vurderer å kjøpe brukt Leaf:

Nissan Leaf har tatt det norske markedet med stort. I fjor begynte konkurrentene for alvor å komme - men Leaf har fortsatt en svært sterk posisjon.

Tøff kamp: Ford Kuga møter VW Tiguan til duell

Egen vinterpakke

– Her skal man være klar over at det er – og bør være – en til dels betydelig prisforskjell mellom norsksolgte og bruktimporterte eksemplarer. Det mange kjøpere av bruktimportert Leaf kanskje ikke har tatt høyde for, er at disse bilene mangler en del utstyr som er standard i Norge – og som i praksis kan gå ut over både bruksegenskaper og noe så grunnleggende som rekkevidden på bilen.

– Dette med ulikt utstyrsnivå og spesifikasjoner har vært et tema rundt bruktimport i flere tiår.

– Biler som leveres til de nordiske landene har i mange tilfeller hatt såkalte "vinterpakker", de har vært spesielt tilpasset vårt klima med kalde vintre. Slike ting kan jo være ekstra viktig på en elbil, og her er det altså forskjeller, forteller Benny.

Nissan Leaf er en stor suksess på det norske markedet. Så langt i år er dette Norges tredje mest solgte personbil.

Her er tre smarte nybilkjøp

Påvirke prisen

Nissan Leaf med såkalt "nordisk spesifikasjon" har blant annet batterivarmepakke, dette er en varmepakke som slår inn når utetemperaturen går under et visst nivå.

Dessuten har disse bilene varme i ratt, forseter og bakseter. De har også oppvarmede vindusspylere og sidespeil

– Det er ikke sånn at jeg vil fraråde å kjøpe en Leaf uten dette utstyret, men det er veldig viktig å være klar over at dette skal påvirke prisen. En ting er de praktiske bruksegenskapene på bilen mens man eier den. Det er også viktig å vite at disse bilene temmelig sikkert kommer til å bli oppfattet som litt mindre kurante i bruktbilmarkedet senere. Det igjen gir større verditap. Slik har det alltid vært med bruktimporterte biler, men det kan nok bli enda større utslag på en bil som Leaf, sier Benny.

Her kan du lese mer om Leaf i bruktbilguiden:


Nissan Leaf har blitt en stor suksess på det norske markedet, både som nybil og bruktimport.


En Toyota er snillest i hybridklassen – les mer om den her: