Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fokuset på kollisjonssikkerhet har vært høyt hos de aller fleste av verdens bilprodusenter de siste 20 årene.

Her i Europa har krasjtest-instituttet Euro NCAP nærmest blitt fasiten på området. Deres tester er tøffe og omfattende – og resultatet hos Euro NCAP kan bety være eller ikke være for en ny bilmodell.


Står dårlig til

Så tester da også bilprodusentene nye modeller etter blant annet Euro NCAP-kravene – og skreddersyr i mange tilfeller konstruksjonene deretter.

Resultatet er at det nærmest vekker oppsikt når en ny bilmodell ikke oppnår de maksimale fem stjernene.

Men andre steder i verden står det dårligere til. Mye dårligere. Det får vi igjen bekreftet i nye testresultater fra Global NCAP.

Familiebil skuffer stort i krasjtest

Gamle konstruksjoner

De har nemlig kollisjonstestet noen av de mest solgte bilmodellene i India. Dette er et stort og voksende bilmarkedet. Med økt velstand får stadig flere indere råd til å parkere sykkelen eller scooteren – og kjøpe bil.

Men kjøpekraften er lav, i alle fall sammenlignet med vår del av verden.

Dermed gjelder det å lage billigst mulig bilmodeller, og det er det mange som gjør i India.

Enten dette er bilmodeller som er konstruert og skreddersydd for det indiske markedet – eller det er gamle konstruksjoner som har fått et nytt liv her.

Dessverre betyr billig i denne sammenhengen også at kollisjonssikkerheten er elendig.

Verdens billigste tok fyr igjen


Krasj i 64 km/t

Resultatene fra den indiske krasjtesten har nemlig vakt stor oppsikt. En av bilene som er testet, er Tata Nano, som offisielt regnes som verdens rimeligste bil. Den har også vært et stort prestisjeprosjekt for indiske Tata.

Men her går det ille – noe det også gjør for Suzuki-Maruti Alto 800, Ford Figo, Volkswagen Polo og Hyundai i10.

Ingen av dem fikk så mye som én stjerne når de ble testet i frontkollisjon i 40 miles, eller rundt 64 km/t. I testresultatene heter det at flere av bilene har strukturelle svakheter som gjør at det vil være høy risiko for livstruende skader på sjåførene i denne hastigheten.

Stoppet salget

Global NCAP har testet rimeligste versjon av alle modellene, det betyr i praksis at ingen av dem var utstyrt med kollisjonsputer. Dette er nemlig ikke påbudt på det indiske markedet.

Ford Figo og VW Polo ga best beskyttelse – her mener Global NCAP at sikkerheten ville bli "sterkt forbedret" hvis bilene hadde hatt kollisjonsputer.

VW reagerte også svært raskt etter at testresultatene var ute. De har nå stoppet salget av Polo uten kollisjonsputer i India.

Klarer du å gjette hvor denne firehjulstrekkeren kommer fra?


Kunne reddet liv

I sin offisielle kommentar til testen, hevder Global NCAP at kollisjonssikkerheten på de indiskproduserte bilene ligger 20 år bak nivået vi finner i Europa og USA.

De peker særlig på at manglende kollisjonsputer er en stor risiko for indiske bilister – og at dette helt klart kunne ha reddet liv.

Nå er målsettingen å tvinge bilprodusentene til å stille høyere krav til bilene sine, uansett hvor de produseres og uansett hvilket marked de skal konkurrere i.

Det står dårlig til også i en annen del av verden – les mer her: